لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۵

اتحادیه اروپا، تحریم ها علیه ایران و بیلاروس را گسترش می دهند


انتظار می رود در نشست روز دوشنبه، بیست و هفت کشور اتحادیه اروپا روی وضع تحریم ها بالای صادرات نفت ایران و بانک مرکزی این کشور توافق کنند.

آلیان ژوپی وزیر خارجه فرانسه گفته که تحریم ها بهترین انتخاب برای جلوگیری از اقدام نظامی علیه ایران خواهد بود.

این خبر ها در حالی نشر می شوند که کشور های پنج جمع یک، تلاش دارند تا یک اعلامیه مشترک را صادر کرده و در آن از ایران بخواهند که کدام اقدام ها را برای بازگشت به میز مذاکرات انجام دهد.

دپلومات ها می گویند که انتظار می رود وزرای خارجه اتحادیه اروپا، جزئیات پیشنهادی را مورد بحث قرار دهند که در ماه اکتوبر برای ایران مطرح شده بود و یک تلاش برای باز گرداندن این کشور به میز مذاکرات به حساب می آید.

با آنکه کشور های عضو اتحادیه اروپا روی تحریم نفت ایران توافق کرده اند، سوال عمده اینست که این محدودیت ها چی زمانی به اجرا گذاشته خواهد شد.

شماری از این کشور ها به شمول فرانسه، آلمان و بریتانیا انتظار دارند تا اول جولای را هم مانند ایالات متحده که بخاطر تصمیم گیری روی تحریم های تازه مشخص ساخته، تعیین کنند.

گائیدو ویستر ویلی وزیر خارجه آلمان در سخنرانی اش در انستیتوت بروکینگز واشنگتن گفت که اتحادیه اروپا در باره تصمیم خود برای مقابله با ایران متحد است و اعلان این تصمیم به روز دوشنبه صورت خواهد گرفت:

«اتحادیه اروپا دور تازه و قابل توجهی از تحریم ها را دوشنبه آینده اعلان می کند تا با اعمال فشار، این موضوع را مشخص سازد که برخورد ایران در امور هسته یی غیر قابل پذیرش است و یک خطر برای صلح جهانی به حساب می آید.»

در این نشست همچنان منجمد ساختن دارایی های بانک مرکزی ایران بدون آنکه تجارت قانونی این کشور با اروپا مسدود شود، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

انتظار می رود وزرای خارجه کشور های عضو اتحادیه اروپا روی وضع تحریم ها بالای رژیم الکساندر لوکاشینکا در بیلاورس هم گفتگو کنند.

پس از انتخابات سال 2010 میلادی که در نتیجه آن لوکاشینکا برنده اعلان شد، تحریم های از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده امریکا بالای رژیم بیلاروس وضع شده است.
XS
SM
MD
LG