لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

رای دهی در مورد مسوده قانون اساسی جدید در سوریه آغاز شده است


در حالیکه سرکوب قیام مردم سوریه برای پایان حاکمیت 50 سال حزب بعث جریان دارد، امروز اتباع این کشور در مورد مسودهء قانون اساسی جدید به رای دهی آغاز کردند.

مراکز رایدهی در سوریه امروز ساعت 7 صبح به وقت محل گشایش یافتند و تا 12 ساعت ادامه خواهد یافت.

از 14 ملیون 600 هزار نفر واجد شرایط رایدهی در سوریه تقاضا شده تا رای شان را در مورد اینکه آیا مسودهء قانون اساسی جدید این کشور را می پذیرند و یا نه، در 1400 مرکز رایدهی، پای صندق های رای بروند.

بسام هداد مسوول یکی از مراکز این همه پرسی در دمشق به شبکه تلویزیونی رویترز گفت، اشتراک مردم از آنچه که توقع می رفت، بیشتر است.

« در چند ساعت اخیر، رایدهی خوب است و اشتراک مردم نسبت به آنچه که ما توقع داشتیم خیلی زیاد است. ما گفته می توانیم که تعداد اشتراک کننده گان 200 درصد نسبت به آن تعدادیست که ما تا این ساعت آن را پیش بینی می کردیم.»

اما گفته می شود که اشتراک مردم در شهرهای ناآرام سوریه مانند، حمص، ادلیب و درعا، احتمالاً اندک خواهد بود.

مصطفی اوسو یک تن از اعضای فعالان مستقر در سوریه به آژانس خبری اسوشیتد پرس گفت، این رایدهی را تحریم کرده است. وی اضافه کرد که چنین قوانین در سوریه ارزش ندارد.

در اوایل این ماه رییس جمهور بشارالاسد در یک تلاش برای کسب رضایت منتقدین خود و پایان قیام یازده ماه علیه حاکمیتش، ریفریندوم و یا همه پرسی عمومی را در مورد مسودهء قانون اساسی جدید این کشور حکم داد.

حکم اخیر رییس جمهور سوریه امکان دارد سیستم چندین حزبی را در کشوریکه حزب سوسیالیت بعث از سال 1963 میلادی به اینسو حاکمیت دارد، به میان آورد و در این طرح همچنان آمده که رییس جمهور می تواند برای دو دوره 7 سالهء دیگر خود را کاندید کند.

گفته می شود که چنین تغییرات یک سال قبل غیر قابل تصور بود. اما بعد از آغاز قیام ماه مارچ و سرکوب این قیام توسط رژیم بشارالاسد که هزاران کشته بجا گذاشت، گروه های عمدهء اپوزیسیون می گویند که آنها جز از کنار رفتن بشارالاسد از قدرت دیگر چیزی نمی خواهند.

پوستر ها در کنج و کنار دمشق پایتخت سوریه نصب و در آن از مردم خواسته شده تا در این همه پرسی اشتراک کنند.

گروه ناظران حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا می گوید، در درگیری های روز یکشنبه در ولایت درعا در جنوب سوریه، حد اقل دو نفر کشته شده اند.

ناظران و گروه فعالان دیگر بنام کمیتهء هماهنگی محلی گزارش داده است که خشونت ها در چندین منطقهء دیگر این کشور به شمول ادلیب، حمص و دیرالزور نیز رخ داده است.

کمیته هماهنگی محلی می گوید، نیروهای رژیم شهر شمال شرقی این کشور ادلیب را زیر آتش توپخانه قرار داده است.
XS
SM
MD
LG