لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

رییس ادارهء اتمی سازمان ملل متحد (IAEA) به تهران سفر کرد


مسافرت یکروزهء یوکیا امانو (Yukiya Amano) رییس ادارهء اتمی سازمان ملل متحد (IAEA) به تهران به تعقیب گفتگو های مثبت دو روزهء هفتهء گذشته صورت می گیرد که بین ایران و آن اداره در ویانا انجام داده شد و بعد از دو مسافرت بی ثمر متخصیصن ادارهء نظارت اتمی ملل متحد در ماه های جنوری و فبروری به تهران، این گفتگو ها آغاز دوبارهء مذاکرات محسوب می شود.

هدف مسافرت یوکیا امانو (Yukiya Amano) به تهران اینست تا مشارکت بیشتر آن کشور را در مذاکراتی مطالبه کند که قرار است دو روز بعد در شهر بغداد، بین ایران و قدرت های بزرگ جهان روی برنامهء جنجال برانگیز اتمی تهران دایر شود.

یوکیا امانو قبل از مسافرت به ایران در جریان صحبت با خبرنگاران در ویانا اظهار داشت، با آنکه هیچ چیز قطعی نیست، اما باید امیدوار بود و سفرش به تهران و انجام مذاکرات با مقامات ارشد ایرانی برای رسیدن به یک تفاهم مساعدت خواهد کرد.

یوکیا امانو را در سفر به ایران، هرمن نکهرتس (Nackaerts Herman ) رییس مفتشین ادارهء انرژی هستوی سازمان ملل و ماریانو گروسی (Mariano Grossi) معاون وی همراهی می کنند. انتظار می رود آن ها با فریدون عباسی دوانی رییس ادارهء اتمی ایران و مذاکره کنندهء ارشد آن کشور علی اکبر صالحی ملاقات کنند.
علی اکبر صالحی مذاکره کنندهء ارشد ایران مسافرت رییس ادارهء انرژی اتمی سازمان ملل متحد و همراهانش را به تهران خیر مقدم گفته، آن را فال نیک خوانده است.

تفاهم ایران با ادارهء انرژی هستوی سازمان ملل متحد (IAEA) در مورد قواعد تازهء همکاری و شفافیت بیشتر در مورد فعالیت های اتمی آن کشور می تواند یک علامت مثبت را برای مذاکرات در بغداد نشان دهد.

یوکیا امانو گفته است:
«طرزالعمل (IAEA) با ایران و پروسهء کشورهای پنج جمع یک، چیز های مجزا ازهم اند. اما من امیدوارم که این دو پروسه اثرات خوب و مثبت را بالای همدیگر وارد کنند.»

پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان که بنام گروپ پنج جمع یک نیز یاد می شوند، از ایران خواستار تحرکات مشخصی شده اند که علاقمندی آن کشور را برای رسیدن به یک راه حل از طریق مذاکرات نشان دهد.

برنامهء جنجال برانگیز اتمی ایران توسط شش قطعنامهء شورای امنیت سازمان ملل متحد نکوهش شده که چهار قطعنامهء آن با وضع تعزیرات علیهء تهران همراه بوده است.

امریکا و اسراییل تهدید کرده اند که در صورت ناکام شدن دیپلوماسی، بر ضد تاسیسات هستوی ایران به اقدامات نظامی دست خواهند زد.

رهبران هشت کشور صنعتی جهان یا (G8) بروز شنبه از ایران خواسته اند تا شامل مذاکرات در مورد جزییات در بغداد شود. این مساله می تواند به مذاکرات فراگیر و تفاهم انجامیده، اعتماد بین المللی را در مورد این مساله که برنامهء اتمی ایران صرف به مقاصد ملکی انجام داده می شود را دوباره اعاده کند.
XS
SM
MD
LG