لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۹

«فصل جدیدی در روابط کابل و اسلام آباد»


سفر سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان به کابل
سفر سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان به کابل
سفر سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان در امور بین المللی به کابل، توجه شماری از رسانه های پر تیراژ جهان، از جمله والستریت ژورنال را به خود جلب کرده است.


والستریت ژورنال
والستریت ژورنال در مقالهء می نویسد، سرتاج عزیز به کابل رفته است تا روابط میان کابل و اسلام آباد را پس از چندین ماه تنش های تند لفظی ترمیم کرده و رییس جمهور حامد کرزی را به طور رسمی به پاکستان دعوت کند.

به نوشتهء این روزنامه، سرتاج عزیز پس از دیدار با زلمی رسول وزیر خارجهء افغانسان در کابل تعهد کرد که اسلام آباد با پالسی عدم مداخله در امور افغانستان و تقویت روابط اقتصادی، از تلاش ها برای صلح در افغانستان پشتیبانی می کند.

والستریت ژورنال به نقل از سرتاج عزیز نوشته که گفته است، حکومت پاکستان می تواند برای پروسهء صلح زمینه سازی کند. اما وی افزوده که پاکستان در گذشته با طالبان تماس داشته است اما این گروه را کنترول نمی کند.

روزنامه به نقل از وزیر خارجهء افغانستان زلمی رسول نوشته که گفته است: "سفر سرتاج عزیز به کابل، فصل جدیدی را در روابط میان کابل و اسلام آباد آغاز کرد".

به نوشتهء والستریت ژورنال، زلمی رسول در همین حال گفته که در گذشته تلاش ادارهء ریس جمهور کرزی برای تقویت روابط با اسلام آباد، پاسخ مشابه از سوی دولتمردان پاکستانی دریافت نکرده است.

آقای رسول گفته است: "متاسفانه این تلاش های حکومت افغانستان دست آوردی را که ما انتظار داشتیم، در پی نداشته اند".


نیویارک تایمز
روزنامهء نیویارک تایمز وضعیت ناگوار معارف در افغانستان را بر رسی کرده است.

نیویارک تایمز در مقالهء می نویسد، اشتیاق برای تعلیم بهتر میان افغانها نسبت به چندین دهه در بلند ترین سطح است، مخصوصاً در میان دختران.

روزنامه به نقل از کسانی که برای بهبود معارف تلاش می کنند نوشته است که مقامات حکومتی تعهدات خود درین زمینه را عملی نکرده اند و مشکلات عمده در بخش معارف افغانستان وجود دارد.

نیویارک تایمز می نویسد، در مناطق نا امن به طور گسترده مکاتب بسته می شوند و برای کسانی که می توانند یک چوکی در صنف پیدا کنند هم سطح درس خیلی پایین است.

درین مقالهء نیویارک تایمز آمده که تعداد شاگران آنقدر زیاد است که تقریباً همهء مکاتب روزانه در سه تایم (یا وقت کاری) فعالیت می کنند. به این ترتیب هر شاگرد روزانه فقط سه ساعت را در مکتب سپری می کند.

به نوشتهء روزنامه، با این هم تعداد زیاد شاگردان به مکتب نمی روند. نیویارک تایمز به آمار نشر شدهء سازمان ملل متحد در سال 2012 اشاره کرده می نویسد که از هر دو کودکی که از نگاه سنی آمادهء مکتب رفتن اند، یکی آنها به مکتب نمی رود.
XS
SM
MD
LG