لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۹

خشونت های تازه در قاهره و سایر شهر های مصر


طرفداران محمد مرسی رییس جمهور مصر که به تاریخ سوم جولای توسط اردوی آن کشور از قدرت برکنار شد، راهپیمایی را در برخی شهر های آن کشور به شمول قاهره آغاز کرده اند.

از وقوع برخورد ها بین تظاهر کننده گان و نیروهای امنیتی در قاهره و سایر شهر های مصر گزارش داده شده است. از میدان بزرگ و مرکزی رمسیس در شهر قاهره صدای فیرها شنیده می شود و پولیس از گاز اشک آور در برابر اعتراض کننده گان استفاده کرده است.

یک مقام امنیتی مصر می گوید، در شهر اسماعیلیه چهار طرفدار محمد مرسی کشته شده اند و در شهر قاهره یک پولیس کشته شده است.

عبدالوهاب دورا (Abdel Wahab Dura) یک مقام ادارهء اضطرار مصر می گوید، در اثر برخورد نیروهای امنیتی با تظاهر کننده گان در شهر ساحلی دمیاط (Damietta) هشت تظاهرکننده، کشته شده اند.

اخوان المسلمین که محمد مرسی یکی از رهبران ارشد آنست، از طرفدارانش خواسته بود، برای تظاهرات «جمعهء خشم» به سرک برآیند.

از روز چهار شنبهء هفتهء جاری تا اکنون بیش از 630 تن در مصر کشته و هزاران تن دیگر مجروح شده اند که بخش اعظم آنها افراد ملکی اند.

به قول مقامات امنیتی مصر در اثر برخشونت ها امروز جمعه تا کنون 17 طرفدار محمد مرسی کشته شده اند.

قبل از آغاز راهپیمایی امروز یوسف فهمی (Youssef Fahmy) یک طرفدار محمد مرسی با اشاره به قربانیان سرکوب های اخیر، چنین گفت:
«نیرو های امنیتی آنها را کشتند. ما در اینجا به خاطر اسلام جمع شده ایم نه به خاطر اخوان المسلمین و یا کس دیگر. من به هیچ جریان سیاسی متعلق نیستم. من به دین اسلام تعلق دارم و در اینجا هم صرف به خاطر پیروزی اسلام آمده ام.»

در اعلامیهء که به تعقیب اجلاس اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد مصر به روز پنجشنبه نشر شد، مردم مصر به خویشتنداری کامل و مصالحه ملی فرا خوانده شده است.

سفیر ارجنتاین در سازمان ملل متحد ماریا کریستینا پرسوویل (Maria Cristina Perceval) که ریاست شورای امنیت آن سازمان را به عهده دارد، با اعلان نتایح اجلاس اضطراری روز پنجشنبه، چنین گفت:
« نخست از همه اعضای شورای امنیت مراتب همدری شان را با قربانیان ابراز داشته و در مورد از دست رفتن حیات انسان ها ابراز تاسف کردند. به نظر اعضای شورای امنیت ختم خشونت ها در مصر مهم بوده؛ باید همهء جوانب از خویشتنداری کامل کار گیرند. خواست و آرزوی همه لزوم ختم خشونت ها و تسریع مصالحهء ملی در مصر بود.»

فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه و انگیلا مرکل صدراعظم آلمان خواستار اجلاس مشورتی اتحادیهء اروچا در مورد مصر شده اند. آنها در جریان یک صحبت تلیفونی خواستار توقف فوری خشونت ها در مصر شده اند.

قرار است فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه در مورد وضعیت مصر با دیویدکامرون صدراعظم بریتانیا نیز صحبت کند.

رجب طیب اردوغان صدراعظم ترکیه روز پنجشنبه جوامع غربی را به متهم به بی تفاوتی در برابر خونریزی ها در مصر کرده بود.
ترکیه که یک قدرت منطقویست، از سرکوب نظامی در مصر شدیداً انتقاد می کند و برای مشورت سفیرش را از قاهره فرا خوانده است. مصر نیز با فرا خواندن سفیرش از ترکیه، پاسخ داده است.

حکومت موقت مصر همهء انتقاد های بین المللی به شمول انتقاد رییس جمهور اوباما را در زمینهء عملیات سرکوبگرانهء نیرو های امنیتی آن کشور رد می کند.

محمدمرسی که بطور دموکراتیک به حیث رییس جمهور مصر انتخاب شده بود، توسط اردوی آن کشور از قدرت برکنار شد. اردوی مصر می گوید، محمد مرسی را در پاسخ به خواست مردم مصر از قدرت خلع کرده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:51 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG