لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۶

امریکا و بریتانیا بخاطر استفاده سلاح کیمیایی در سوریه نگران اند


رییس جمهور امریکا و صدراعظم بریتانیا گفته اند، بخاطر گزارش ها در مورد استفادهء حکومت سوریه از اسلحهء کیمیایی به شدت نگران استند.

رهبران امریکا و بریتانیا پاسخ احتمالی به اتهامات در مورد استفادهء حکومت سوریه از اسلحهء کیمیایی در یک حمله را مورد غور قرار می دهند.

بر اساس گزارش ها، در این حمله صد ها تن کشته شده اند.

بارک اوباما، رییس جمهور امریکا و دیوید کمرون، صدراعظم بریتانیا گفته اند که بخاطر این گزارش ها به شدت نگران استند.

اوباما دیروز شنبه در این مورد با مشاوران ارشد اش دیدار و از طریق تیلیفون با دیوید کمرون صحبت کرد.

در یک خبرنامهء حکومت بریتانیا گفته شده است، که اوباما و کمرون هر دو بخاطر آنچه نشانه های روز افزون در مورد اینکه نیرو های سوریه مسوول حملهء چهارشنبه گذشته با استفاده از اسلحهء کیمیایی بوده اند، نگران استند.

امریکا می گوید که تحقیقات اش در این باره ادامه دارد.

در یک انکشاف دیگر، یک مقام وزارت خارجهء امریکا گفته است که جان کری وزیر خارجهء امریکا به روز پنجشنبه از طریق تیلیفون با ولید المعلم وزیر خارجهء سوریه صحبت کرد.

به گفتهء این مقام که نامش افشا نشده، کری به معلم گفته است که اگر حکومت سوریه مسوول این حمله نیست باید دسترسی فوری و بدون موانع بازرسان سازمان ملل متحد را به محل حمله فراهم بسازد.

این مقام گفته است که وزیر خارجهء امریکا وضعیت سوریه را با وزیران خارجهء عربستان سعودی، اردن و ترکیه نیز مورد بحث قرار داده است.

وزیر خارجهء ایران می گوید، حکومت سوریه به تهران گفته است که به بارزسان سازمان ملل متحد اجازه خواهد داد تا از مناطق متاثر شده توسط اسلحهء کیمیایی دیدن کنند.

شبکهء پریس تی وی به نقل از محمد جواد ظریف گزارش داده که گفته است:

« ما در تماس نزدیک با حکومت سوریه هستیم و آنها به ما اطمینان داده اند که هرگز این اسلحهء غیر انسانی را استفاده نکرده و با متخصصان سازمان ملل متحد همکاری کامل را انجام خواهد داد تا از مناطق متاثر شده دیدار کنند.»

بر اساس گزارش، آقای ظریف این سخنان را دیروز شنبه در صحبت تیلیفونی با وزیر خارجهء ایتالیا ابراز کرد.

سازمان داکتران بدون سرحد گفته است، بر اساس گزارش شفاخانه های نزدیک دمشق در این حمله 355 تن جان داده اند و حدود 3600 مریضِ دارای علایم مسمومیت با گاز اعصاب را ثبت کرده اند.

وزیر دفاع ایالات متحدهء امریکا امروز یکشنبه هنگام دیدار از مالیزیا گفت، که اردوی امریکا در حال حاضر آماده است تا در صورت موافقت رییس جمهور اوباما، گزینه های نظامی را عملی کند.

چک هیگل در ادامه افزود:

« رییس جمهور اوباما از وزارت دفاع خواسته است تا برای تمام احتمالات گزینه ها را آماده بسازد. ما این کار را کردیم. اگر او تصمیم بگیرد که یکی از گزینه ها را بکار بگیریم، ما آماده استیم هر گزینه را عملی بسازیم.»

اما وزیر دفاع امریکا تاکید کرد که واشنگتن سرگرم ارزیابی ادعا ها در مورد حمله با استفاده از اسلحهء کیمیایی در سوریه است.

در حال حاضر صد ها جت نوع F-16 و سیستم های دفاع راکتی امریکا در اردن همسایهء سوریه مستقر استند.

وزیر خارجهء سوریه گفته است که هر گونه حملهء نیرو های امریکایی منجر به خشونت بیشتر در شرق میانه خواهد شد.

ایران متحد سوریه نیز علیه مداخلهء نظامی امریکا در سوریه هشدار داده است.

عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجهء ایران گفته است که چنین اقدام فقط وضعیت را وخیم تر خواهد ساخت.
XS
SM
MD
LG