لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۱

بانکی مون: به بازرسان ملل متحد وقت داده شود، کارشان را تمام کنند


بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد در مراسم صدومین سالگرد قصر صلح در شهر هاگ در هالند، استفاده از اسلحهء کیمیاوی را به هر دلیل و توسط هرکس مغایر با قوانین بین المللی خوانده، گفته است، باید به بازرسان اسلحهء کیمیاوی آن سازمان وقت داده شود تا تحقیقات شان را در سوریه تکمیل کنند.
بانکی مون گفته است:
«فقط چند روز بعد از این حمله، بازرسان اسلحهء کیمیاوی ملل متحد، نمونهء های ارزشمند را گرد آوری کرده، با قربانیان و شهود عینی صحبت کرده اند. این تیم به وقت نیاز دارد، تا کارش را تمام کند. بگذارید اینجا در قصر صلح بگوییم، به صلح چانس داده شود، به دیپلوماسی چانس داده شود. جنگ را متوقف سازید و گفتگو ها را آغاز کنید.»

بررسی تیم بازرسان اسلحهء کیمیاوی سازمان ملل متحد در سوریه روز دوشنبه بعد از آنکه مورد گلوله باری از راه دور قرار گرفت، متوقف شد. بازرسان اسلحهء کیمیاوی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به بررسی ساحه نزدیک شهر دمشق و جمع آوری مدارک و شواهد در مورد حملهء بیست و یکم اگست ادامه خواهند داد.

وزارت خارجهء روسیه می گوید، روزچهارشنبه سرگی لاوروف وزیر خارجهء آن کشور در یک صحبت تلیفونی با اخضر ابراهیمی فرستاده خاص سازمان ملل متحد در سوریه، بر هوشدارها در مورد اینکه حملهء نظامی سوریه و شرق میانه را بی ثبات خواهد ساخت، تاکید کرده است.

سازمان ملل متحد و اکثر کشورهای جهان استفاده از اسلحهء کیمیاوی و کشته شدن صدها تن را در اثر آن در سوریه، نکوهش کرده اند.

یوشی هاید سوگا (Yoshihide Suga) سخنگوی حکومت جاپان در یک کنفرانس مطبوعاتی در توکیو در مورد بحران سوریه گفته است:
«ما عمیقاً در مورد اوضاع در حال وخامت در سوریه نگرانیم. ما برای بهبود اوضاع با متحدان خود از نزدیک کار می کنیم. ما امیدوارام تحقیقات سازمان ملل متحد، بتواند بطور مصوون و بدون مداخلات بتوانند کارشان ختم کرده و آنچه که واقعا اتفاق افتاده است، به زودی برای مردم ارایه شود.»

جو بایدن معاون رییس جمهور امریکا گفته است، در مورد اینکه هفتهء گذشته حکومت سوریه برای کشتن صدها فرد ملکی از اسلحهء کیمیاوی استفاده کرده است، جای تردید وجود ندارد.

چاک هگل وزیر دفاع ایالات متحدهء امریکا روز سه شنبه گفت، نیرو های نظامی امریکا برای حمله به سوریه کاملاً آماده بوده، فقط منتظر اند بارک اوباما رییس جمهورامریکا، امر آن را دهد.

پلان گزارن نظامی امریکا یک سلسلهء از اقدامات هوایی، بحری و مساعدت های زمینی را در نظر گرفته اند که می تواند از آن بر ضد سوریه استفاده شود.

جان پایک (John Pike) تحلیل گر امنیتی (GlobalSecurity.Org) که در الکساندریهء وریجینیا مستقر است می گوید، اردوی امریکا سه کشتی تهاجمی دارای راکت های رهبری شده را تحت قوماندهء نیروهای ششم بحری امریکا در بحیرهء مدایترانه جا بجا کرده است و از سایر قوت ها مانند نیروهای هوایی و خدمات حمایوی زمینی هم می تواند استفاده شود.

در اثر حملهء روز چهارشنبهء هفتهء گذشته که گفته می شود با استفاده از اسلحهء کیمیاوی در مناطق مختلف اطراف شهر دمشق صورت گرفت، حداقل 355 تن کشته شدند. رژیم بشارالاسد و مخالفان حکومت سوریه همدیگر را به استفاده از اسلحهء کیمیاوی در این حمله متهم کرده اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:01 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG