لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۳

کشورهای غربی در حال حملهء نظامی بر سوریه


قرار است پارلمان بریتانیا امروز روی مسودهء بحث کند که در آن حمله نظامی بر سوریه تقاضا شده است.

نماینده های بریتانیا، چین، فرانسه، ایالات متحدهء امریکا و روسیه دیروز روی این مسوده توافق نکردند و امریکا گفت، مخالفت روسیه در شورای امنیت مانع تصویب این مسوده شده است.

در نتیجه حمله چهارشنبه هفتهء گذشته بر حومهء شهر دمشق که گفته می شود در آن از سلاح کیمیاوی زهردار استفاده شده 1300 نفر کشته شده اند.

ولادیمیر تیتوف معاون وزارت خارجهء روسیه گفت، باید تا نتایج تحقیقات سازمان ملل متحد صبر کرد.

بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد گفت، تحقیقات سه روز دیگر را در برخواهد گرفت.

اما ماریا هارف یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت، اینکه استفاده از سلاح کیمیاوی را رییس جمهور بشارالاسد امر داده و یا نه، خود مسوول است. زیرا یک رهبر نظامی مسوولیت حمله نظامی را دارد که نظامیان وی انجام می دهند.

اندریس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو در بروکسل در اجلاس نماینده های کشورهای عضو این سازمان گفت، شواهد نشان می دهند که رژیم اسد این سلاح را استفاده کرده است:

« اطلاعات بدست آمده از منابع مختلف نشان می دهند که سوریه مسوول استفاده از سلاح کیمیاوی است. این تخطی آشکار از اصول بین المللی می باشد. استفاده از چنین سلاح به هیچ وجه قابل قبول نبوده و بدون جواب باقی نخواهد ماند. باید با مسوول آن محاسبه شود. »

اما کشور های که از سوریه حمایت می کنند مانند ایران نگران است که مبادا کشورهای غربی بر سوریه حمله کنند.

ترکیه که زمانی با بشارالاسد روابط نزدیک داشت و اکنون مخالف او می باشد می گوید، وضعیت وخیم است و هر چیزی ممکن است که اتفاق افتد.

احمد داود اغلو وزیر خارجه ترکیه گفت:
« ما اکنون در حالت آماده باش هستیم. همه موسسات روی اقدامات احتمالی غور می کنند. در چنین وضعیت دشوار بر همهء امکانات و سناریوها بحث می شود. عادتاً هیچ کسی در این امر شک ندارد که نیروهای مسلح ترکیه به وظیفهء که حکومت به او بدهد و پارلمان آن را تصویب کند، پیروزمندانه انجام ندهد. »

حسن روحانی رییس جمهور ایران دیروز از طریق تیلفون با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در مورد سوریه گفتگو کرده و تاکید نمود که برای این مشکل راه حل سیاسی جستجو شود.
XS
SM
MD
LG