لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۲

زنان افغان: به کسی رای می دهیم که تبعیض جنسیتی را از میان بردارد


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که از آغاز پروسه ثبت نام تا اکنون زنان خلاف توقع این کمیسیون کمتر سهم گرفته اند. در این حال شماری از فعالان مدنی عوامل مختلف را بخاطر حضور کمرنگ زنان در این پروسه مطرح می کنند.

به باور آنان در مناطق دور دست کشور زنان به دلایل ناامنی و رسوم و عنعنات سنتی حاکم در اجتماع از حق رای دهی محروم اند، اما در شهر های بزرگ اکثریت زنان نسبت به تعیین زعیم آینده شان بی باور اند.

حدود 300 زن از کابل و برخی از ولسوالی های همجوار آن در نشستی که به روز سه شنبه به هدف جلب همکاری زنان جهت آگاهی برای انتخابات از سوی کمیسیون مستقل انتخابات در کابل برگزار شده بود، بر تامین حقوق زنان در کشور تاکید کردند.

این زنان می گویند، که اگر کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده برای از میان برداشتن تبعیض جنسیتی تعهد جدی نداشته باشند، آنان به هیچ نامزادی رای نخواهند داد:

« اگر برای ما وعده بدهند که این ها دیموکراسی و حقوق زن را تامین می کنند، قانون اساسی کشور را به رسمیت می شناسند، تعلیم و تربیه و سایر امتیازات مثبت را قایل می شوند ما برای شان رای می دهیم در غیر آن نخواهیم داد، ما رای به کسی می دهیم که به رای ما ارج بگذارد.
من می خواهم به کسی رای بدهم که از حقوق زن، آینده ما از آزادی ما، برای مادرانی که رنج دیده اند و فرزندانشان را در راه وطن قربانی کردند از حقوق آنها باید باخبر باشد. »


قرار معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، از یک اعشاریه 3 میلیون نفری که برای دریافت کارت رای دهی در انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی ثبت نام کرده اند 29 درصد آن را زنان تشکیل میدهد.

مسوولان این کمیسیون از مشارکت کمرنگ زنان تا کنون در پروسه ثبت نام ابراز تشویش کرده، از زنان می خواهند تا جهت ایجاد نظام سیاسی مشروع و قانونمند در کشور در انتخابات سال آینده سهم بگیرند.

این نگرانی از سوی زنان در حالی صورت می گیرد که برخی از جوانان نیز امروز در دیدار با رییس جمهور کرزی از بی باوری شان نسبت به تعیین رییس جمهوری که به منافع ملی کشور بی اندیشد سخن گفتند:

رییس جمهور کرزی در پاسخ به نگرانی جوان گفت:
« انتخابات راه محکم کردن پایه های مردم سالاری در کشور است، پس هیچ زمانی باید شک نکنیم میدانم که در ولایاتی کشور ما ناامنی است و بدست بیرونی هاست ولی باید باز هم ما صدای انتخابات را بلندتر کنیم و کارت رای دهی قدرت است و اگر کارت رای دهی داشته باشید بدون شک که می توانید رییس جمهور را به خواست خواد انتخاب کنید. »

قرار است تا هفت ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی در کشور برگزار گردد و حامد کرزی قدرت را به رییس جمهور جدید واگذار شود. اگاهان و فعالان مدنی همواره بر اهمیت نقش زنان در انتخابات تاکید کرده و عدم مشارکت آنانرا تهدید جدی برای نهادینه ساختن دیموکراسی در کشور می دانند.

اما برخی از آگاهان می گویند که نا امنی ها در برخی از مناطق کشور سبب نگرانی مردم شده و ممکن یک تعداد زنان علاقمند نتوانند در این پروسه شرکت نمایند. اما نهاد های امنیتی کشور همواره از تامین امنیت انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی سال آینده اطمینان داده اند.


ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG