لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۱

هنوز هم معارف افغانستان در بدترین وضعیت آموزشی قرار دارد


عدم توجه به تخصص معلمین،عدم توجه برای بلند بردن سویه تعلیمی شاگردان، چاپ کتب درسی با اشتباهات املایی، نبود لابراتوار ها، نبود وسایل مجهز تدریس و عدم تسلسل منطقی در محتوای مضامین درسی از بزرگترین مشکلات در معارف افغانستان خوانده می شوند.

شماری از اعضای جامعه مدنی به روز پنجشنبه در نشست خبری در کابل گفتند، این موارد سبب شده اند تا تعداد زیادی ازشاگردان مکاتب در جریان تعلیم و پس از فراغت با مشکلات مواجه بوده و از سواد کافی برخوردار نباشند.

اجمل بلوچ زاده یکی از فعالان جامعه مدنی گفت وزارت معارف کشور مکلف است تا برنامه های را جهت بهبودی معارف، روی دست گیرد.

آقای بلوچ زاده بخشی از قطعنامهء که در این مورد از سوی نهاد های جامعه مدنی تهیه شده بود، چنین بخوانش گرفت:

« وزارت معارف مکلف است تا بخاطر تغییر در نظام آموزشی معارف کشور راهکار های عملی را با معیار های پذیرفته شده جهانی روی دست گیرد.
مکاتب باید از لحاظ مواد مورد نیاز علمی، تجربی و کتابخانه ها تکمیل و مجهز گردند.
برای دانش آموزان پسران و دختران بزرگسال برنامه های عملی روی دست گرفته شده تا در فضای کاملاً جدا از شاگردان خورد سال به تعلیم و تربیت آنان رسیده گی شود. »


در این قطعنامه همچنان از وزارت معارف خواسته شده که این وزارت باید زمینه آموزش را با معیار های پذیرفته شده جهانی در کشور مساعد بسازد.

مسوولان وزارت معارف با آنکه موجودیت برخی از مشکلات در معارف را می پذیرند اما میگویند که نصاب تعلیمی کشور با معیار های تعلیمی درسطح منطقه همخوانی دارد.

کبیر حقمل رییس نشرات این وزارت در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت:
« اگربه گونه مسلکی نصاب را تحلیل بکنند و پیشنهادات شان منطقی باشد ما آنرا می پذیریم، در غیر آن نصاب ما اگر به سطح جهانی معیاری نیست با نصاب آموزشی در منطقه همخوانی دارد آخرین کتاب های که ما چاپ کرده ایم هیچ مشکل املایی، محتوایی و علمی مشکلی ندارد. »

آقای حقمل افزود که باوجود مشکلات در این بخش کیفیت معارف کشور در حال رشد قرار دارد.

به اساس معلومات مسوولین وزارت معارف، در جریان سال های گذشته در زمینه های جلب و جذب شاگردان و بلند بردن سطح سواد در کشور دستاورد های خوبی داشته اند.

اما انتقاد های موجود اند که با وجود کمک های جامعه جهانی در 10 سال اخیر به وزارت معارف افغانستان، این وزارت نتوانسته است تا از این کمک ها در زمینه اعمار مکاتب، تهیه مواد درسی و ارتقای ظرفیت معلمین استفاده لازم نماید.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG