لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۴

صیقل: رییس جمهور به افغان ها، در مورد توافق با امریکا وضاحت دهد


برخی از احزاب مخالف سیاسی حکومت افغانستان از رییس جمهور کرزی خواهان ارایهء وضاحت در رابطه به توافقات تازه در خصوص توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا شده اند.

درست یک روز پس از آنکه مقام های افغان و امریکایی روی چند مسالهء کلیدی در توافقنامهء امنیتی و دفاعی میان دو کشور به تفاهم رسیدند، این احزاب در این زمینه عکس العمل نشان دادند.

ایتلاف ملی هرچند از پیشرفت های تازه در این زمینه استقبال می کند اما تاکید دارد که افغانها باید از جزییات این پیشرفت ها در جریان قرار داده شوند.

محمود صیقل عضو هیات رهبری این ایتلاف به روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی از رییس جمهور کرزی خواست تا از توافقات تازه در جریان مذاکرات اش با وزیر خارجهء امریکا به مردم وضاحت دهد:

« رییس جمهور ادعا دارد که در چهار مورد به شمول تعرض خارجی بر افغانستان با امریکا به موافقه رسیده است. و در عین زمان آقای کرزی ادعا دارد که ضمانت های کتبی را در این زمینه از امریکا به دست آورده است. فوق العاده مهم است برای مردم افغانستان تا بدانند که جزییات این موافقات و ضمانت های کتبی به دست آمده، چی است. »

آقای صیقل در عین حال ایجا یک سیستم نظارتی را برای تطبیق توافقنامهء امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن مهم میداند تا به باور وی هر دو طرف را مکلف به عملی ساختن تعهدات شان سازد.

جان کری وزیر خارجهء ایالات متحده به هدف بحث روی موافقتنامهء امنیتی و دفاعی روز جمعه به کابل آمد و حدود 24 ساعت در این زمینه با رییس جمهور کرزی گفتگو کرد.

پس از پایان این گفتگوها نا وقت شام روز شنبه آقای کرزی در یک نشست مشترک خبری با جان کری گفت که در مورد حاکمیت ملی، تعریف تجاوز خارجی، تلفات افراد ملکی و منع خود سری های سربازان امریکایی در افغانستان به توافق رسیدند.

اما رییس جمهور افغانستان تاکید کرد که مسالهء دادن مصوونیت قضایی برای سربازان خارجی از صلاحیت حکومت بالا است و در این خصوص لویه جرگه مشورتی تصمیم خواهد گرفت.

در این حال برخی از آگاهان امور سیاسی با دادن مصوونیت قضایی به عساکر امریکایی مخالف نیستند اما تاکید دارند که حکومت افغانستان باید بر عملکرد آنان نظارت داشته باشد.

ودیر صافی یکی از این آگاهان واستاد پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل:
« من فکر می کنم این مساله بهتر است، ما جنایت کاران جنگی خود را از سی سال به این طرف محاکمه کرده نتوانستیم با وجود آن که فهرست این افراد از سوی کمیسیون های بین المللی مثل حقوق بشر فشا شد. این مساله چندان به نقص افغانستان نیست اما به شرط آن که افغانستان نظارت بکند و اگر کدام جنایت از سوی سربازان امریکایی سر میزند، در مورد آن اسناد به دست آورده و تا محاکمهء آنان در خود امریکا هم مساله را پیگیری کند. »

رییس جمهور کرزی گفته است که تا یک ماه دیگر لویه جرگه برای تصمیم گیری در رابطه به دادن مصونیت قضایی به سربازان امریکایی و در کل توافقنامهء امنیتی افغانستان و امریکا راه اندازی می گردد.

تا اکنون روشن نیست که نماینده های مردم در لویه جرگه به این توافقنامه رای تایید میدهند یا رد.

با توجه به لویه جرگهء گذشته که در آن توافقنامهء همکاری های درازمدت کابل و واشنگتن با کدام مخالفت جدی روبرو نشد، به نظر می رسد که این بار هم نماینده های مردم موافقت شان را با توافقنامهء امنیتی و دفاعی ابراز کنند.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG