لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۰

نیویارک تایمز: ماه ها مذاکره روی آیندهء حضور اردوی امریکا درافغانستان


U.S. -- female soldiers of U.S. Military, Camp Shelby Joint Forces Training Center, Hattiesburg Mississippi, 12Dec2009
U.S. -- female soldiers of U.S. Military, Camp Shelby Joint Forces Training Center, Hattiesburg Mississippi, 12Dec2009
درحالیکه لویه جرگه مشورتی امروز در کابل برگزار می شود، روزنامه های معتبر بین المللی در شماره های اخیر شان، همین جرگه را مورد بحث قرار داده و پیمان همکاری های امنیتی میان کابل و واشنگتن را که در این جرگه درمورد آن صحبت می شود، به بحث گرفته اند.

نیویارک تایمز می نویسد، ماه ها مذاکرات و موضع گیری ها روی آینده حضور درازمدت اردوی امریکا درافغانستان، دفعتاً به یک ژست یا حرکت شخصی مبدل شده و در آن تقاضا شد که رییس جمهور اوباما، از اشتباهات نیروهای امریکایی که افغان ها از آن متاثر شده اند، ابراز ندامت کند.

به نوشتهء نیویارک تایمز، مقامات افغان به روز سه شنبه گفتند، در بدل چنین یک نامه از سوی بارک اوباما، رییس جمهور کرزی به مخالفت شدید اش با عملیات های ضد تروریستی نیروهای امریکایی برخانه های مردم خاتمه خواهد داد. مسالهء که در جنگ های پر مصرف دوازده ساله در افغانستان، دایم یک موضوع جنجال برانگیز میان دو طرف بوده است. این مساله راه را برای پیمانی هموار خواهد ساخت که بر اساس آن، یک رقم اندک از نیروهای امریکایی بعد از سال 2014 درافغانستان باقی خواهند ماند.

ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته است، چنین یک نامه معادل یک معذرت خواهی خواهد بود با آنکه وی عبارت معذرت خواهی را به کار نبرده است.

ولی به نوشته نیویارک تایمز، حتی چنین یک نامه برای دست یابی یک موافقه نهایی امنیتی کافی نخواهد بود، قرارداد امنیتی که ایالات متحده تلاش ورزیده تا قبل از آغاز سال آینده به آن دست یابد.

افغان ها تصویب این پیمان را به لویه جرگهء محول کرده اند که امروز آغاز می شود و بعضی از بخش های این پیمان امنیتی دربین مردم عام طرفدار زیاد ندارد.

انستیتوت جنگ و صلح نیز مقاله را درمورد همین پیمان امنیتی به نشر رسانیده است تحت عنوان "آیا مصوونیت قضایی عساکر امریکایی در صدر این پیمان قرار خواهد داشت؟"

به نوشتهء مقاله، نماینده گان از نقاط مختلف افغانستان دراین لویه جرگه، روی مسایل عمده مورد اختلاف به شمول مساله مصوونیت نیروهای امریکایی بحث می کنند.
به نوشتهء مقاله، درحالیکه سه هزار نمایندهء مردم در جرگه امروز شرکت دارند تا درمورد جنبه های از آینده روابط امریکا و افغانستان بحث کنند، تعدادی به این نظرند که این جرگه، صلاحیت تصمیم گیری را درمورد چنین مسایل ندارد.


مقاله می نویسد، قانونیت این جرگه و هم چگونه گی پیمان امنیتی که در این جرگه روی آن بحث می شود، عکس العمل های جدی را بر افروخته است.

رییس جمهور کرزی دریک تلاش برای آنکه این جرگه را تاحدی ممکن قانونی و همه شمول بسازد، از طالبان و حزب اسلامی هم خواست دراین جرگه شرکت کنند.
طالبان با گرفتن مسوولیت حمله هفته گذشته در نزدیک خیمهء لویه جرگه که درآن 10 نفر کشته شدند، از عدم شرکت در این لویه جرگه خبر دادند.

غیرت بهیر یک نمایندهء حزب اسلامی هم از عدم شرکت اعضای این حزب در لویه جرگه خبر داد.

مقالهء انستیتوت جنگ و صلح می افزاید:
درجاده های کابل نظریات مردم متفاوت است، شاه محمود یک باشندهء کابل گفته است"
"کرزی در دوازده سال گذشته چندین جرگه و جلسه هایی را دایر نموده است که از آن کاملا خسته شده ایم، هیچ فایدهء ندارند، فقط درد سر برای مردم اند. از یک ماه به این طرف به خاطر جرگه امروز راه ها بند اند و در هرجا پوسته و تلاشی، بلاخره هم نتیجه صفر."

ولی فرهاد یک کارمند دولتی نظری دیگر دارد، وی می گوید، هنوزهم امیدوار پروسهء است که افغانستان را با ثبات بسازد.
فرهاد می گوید، این جرگه باید به پیمان امنیتی توافق کند، ما خواهان روابط دوستانه با امریکا هستیم و برای آنکه از گزند و مزاحمت های همسایه های چون ایران و پاکستان در امان باشیم، نیاز به چنین پیمان ها داریم.
XS
SM
MD
LG