لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۹

واشنگتن پوست: به احتمال قوی کرزی سند امنیتی را امضا نخواهد کرد


تعدادی از روزنامه ها ی غربی در شماره های اخیر خود به یک پیام سری سفارت امریکا در کابل به وزارات خارجه این کشوراشاره نموده اند که می گوید، رییس جمهور کرزی به احتمال قوی سند امنیتی بین کابل و واشنگتن را امضا نخواهد کرد.

روزنامهء واشنگتن پوست در این مورد نوشته است که هرچند مقامات وزارت خارجه امریکا نخواسته اند در مورد این سند سری معلومات دهند، اما اگر این پیام سفیر امریکا در کابل شرح دهنده واقعیت در مورد موافقتنامهء امنیتی بین دو کشور باشد، در آن صورت سرنوشت این موافقتنامه، مبهم خواهد ماند.

روزنامهء می افزاید ناتوانی امریکا برای تکمیل سند همکاری امنیتی بین کابل و واشنگتن بعد از یک سال بحث ها و تبادل نظر، راه را برای آن باز خواهد کرد که اداره امریکا افغانستان را از دست دهد.

به نوشته روزنامه رهبران حزب جهوریخواه در کانگرس از جمله رییس مجلس نماینده گان جان بونر در این هفته رییس جمهور اوباما را مسوول از دست دادن یک پیمان مشابه با عراق خواندند که به گفته آن ها در نتیجهء آن القاعده دوباره در عراق سر بلند کرد.

روزنامه می افزاید :
در یک بررسی که ماه گذشته توسط ادارات استخباراتی امریکا به نشر رسید چنین پیشبینی می شود که اگر قوای امریکا از افغانستان هم کاملاً خارج شوند، این عمل سبب خواهد شد که بسیار مناطق بیرون شده از دست طالبان دوباره تحت تصرف آنها قرار گیرد.

علاوه بر آن نظر به این بررسی جنگسالاران و زورمندان هم در مناطق مختلف نفوذ خودرا بیشتر خواهند ساخت که در نهایت حکومت مرکزی افغانستان تضعیف می شود.

نشریه فارن پالیسی در شمارهء اخیر خود به یک بخش از کتاب خاطرات وزیر دفاع سابق امریکا رابرت گیتس که قبلا رییس اداره استخبارات مرکزی این کشور سی. آی. ای هم بود، اشاره می کند که گفته است: "ایالات متحده در یک مقطع زمانی سعی کرد که توسط یک کودتای نافرجام رییس جمهور کرزی را از صحنه خارج کند."

به نوشتهء نشریه رییس جمهور کرزی از چند سال بدین سو اداره رییس جمهور اوباما را متهم می سازد که برای سقوط سیاسی وی بطور خصوصی پلان ساخته بود.

نشریه فارن پالیسی می افزاید:
اکنون در لابلای خاطرات رابرت گیتس تا حدی بر این سخنان رییس جمهور کرزی روشنی انداخته می شود. آقای گیتس در یک بخش از کتاب خود نوشته است که در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال 2009 میلادی اداره امریکا بسیار تلاش کرد که رییس جمهور کرزی دوباره انتخاب نشود.

نشریهء فارن پالیسی از قول رابرت گیتس از کتابش اقتباس کرده است که می گوید در صدر این تلاش های امریکا، نمایندهء خاص ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان در آن وقت ریچارد هولبروک و سفیر آنوقت امریکا در کابل کارل آیکنبری قرار داشتند.

به نوشتهء نشریه این دو نفر و مقامات دیگر امریکا با کاندیدان رقیب کرزی تماس گرفته و در محفل های سیاسی آنها اشتراک می کردند و با آن ها عکس می گرفتند تا نشان بدهند که این افراد بیشتر از سوی امریکا حمایت می شوند. اما به نوشته نشریه در نهایت این تلاش ها نتوانست کرزی را از صحنه سیاسی افغانستان خارج کند.

روزنامه می افزاید، از این رو موقف جدی فعلی رییس جمهور کرزی در رابطه با موافقتنامهء امنیتی و دفاعی بین کابل و واشنگتن ریشهء عمیق دارد که ادارهء امریکا مسوول این بی اعتمادی می باشد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:22 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG