لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۱

هند خواهان استرداد یک دیگ با ارزش تاریخی از افغانستان است


این دیگ بزرگ مرمری حدود 400 کیلوگرام وزن دارد و در حال حاضر از آن در موزیم ملی افغانستان نگهداری می شود
این دیگ بزرگ مرمری حدود 400 کیلوگرام وزن دارد و در حال حاضر از آن در موزیم ملی افغانستان نگهداری می شود
یک تیم باستان شناسان هندی به افغانستان اعزام خواهند شد تا یک دیگ بزرگ مرمری را مورد مطالعه قرار دهند که گفته می شود شخص بودا از آن استفاده کرده است.

این دیگ بزرگ مرمری که حدود 400 کیلوگرام وزن دارد، در حال حاضر در موزیم ملی افغانستان برای نمایش ارایه شده است و یکی از آثار با ارزش دوره ای اسلامی - بودیک افغانستان محسوب می شود.

عمرا خان مسعودی رییس موزیم ملی افغانستان در مورد این اثر تاریخی می گوید:
"راجع به یک اثر، دیگی که واقعاً از مرمر سیاه ساخته شده است و در موزیم ملی وجود دارد، باید گفت که این اثر در سال 1925 از مقبرهء میرویس بابا در شهر کهنهء کندهار بدست آمد و به موزیم ملی افغانستان انتقال داده شد. خوشبختانه که در جریان جنگ ها به آن صدمه نرسیده است و فعلاً هم به حیث یک اثر بسیار با ارزش در منزل تحتانی موزیم ملی افغانستان به نمایش گذاشته شده است."

آژانس خبری فرانس پرس، اعزام هیات باستان شناسان هندی را به افغانستان، نخستین گام برای استراد این اثر با ارزش تاریخی به هند دانسته از قول ب. آر. مانی (B. R. mani) رییس عمومی ادارهء سروی باستان شناسی هند می نویسد که گفته است:
"هیات که به افغانستان اعزام می شود، آزمایش خواهند کرد که آیا مواد محلی برای ساختن این دیگ استفاده شده است یا خیر؟ در صورتیکه از آن استفاده نشده باشد، این مساله ادعای ما را قوی تر خواهد ساخت. ما خیلی طرفدار استرداد این اثر به هند هستیم."

در مورد اینکه این دیگ ساخته شده از مرمر سیاه برای سده ها در افغانستان بوده و نگاشته های اسلامی بر آن حک شده است، عمرا خان رییس موزیم ملی افغانستان می گوید:
"دلایلی که ما برای اثبات متعلق بودن این اثر به افغانستان داریم، اینست که تقریباً در دورهء تیموری ها یک تعداد خطوط در قسمت داخلی و همچنان دربخش های بیرونی این دیگ بالای مرمر سیاه حک شده است که از لحاظ شریعت اسلام قوانین موقوفات را بیان می کند. مورخین اشاره می کنند که ممکن است این دیگ متعلق به دوره های بودایی باشد، چرا که در قسمت قاعدهء آن نقش گل لوتوس را ما می بینیم، اما این دیگ در طول چند صد سال در افغانستان بوده است. در دورهء تیموری ها که در قرن پانزدهم و شانزدهم در افغانستان قدرت داشتند از آن استفاده شده و بعد از آن هم در مقبرهء میرویس بابا بوده است. سرگذشت این دیگ چنین است"

آژانس خبری فرانس پرس می نویسد که ادارهء سروی باستان شناسی هند گفته است، یک پادشاه که در قرن یکم در شمال هند و بخشی از آسیا حکومت می کرد این دیگ را به شهر پشاور برد که بعداً به کندهار انتقال داده شد.

بعد از آنکه طالبان در سال 2001 میلادی مجسمه های بودا را در ولایت بامیان تخریب کردند، نگرانی ها در مورد حفظ آثار بودایی در افغانستان افزایش یافت. اما بعد از سقوط رژیم طالبان گام های ارزنده در زمینهء حفظ، ترمیم و احیای آثار تاریخی افغانستان برداشته شده است. طوریکه در این اوخر حدود 300 اثر با ارزش تاریخی افغانستان دوباره ترمیم و احیا شده، برای نمایش در موزیم ملی افغانستان ارایه شده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:24 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG