لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

دادرس: از میان 88 زندانی 37 تن شان از زندان بگرام آزاد می شوند


عبدالشکور دادرس یک عضو کمیتهء رسیده گی به دوسیه های زندانیان بگرام
عبدالشکور دادرس یک عضو کمیتهء رسیده گی به دوسیه های زندانیان بگرام
با وجود مخالفت های مقامات امریکایی با آزادی 88 زندانی از زندان بگرام، کمیتهء رسیده گی به دوسیه های زندانیان بگرام بر رهایی 37 تن از این زندانیان فیصله کرده است.

عبدالشکور دادرس یک عضو این کمیته به روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که از میان 88 زندانی در باره 45 تن آنان ارگان های کشفی افغانستان هم مدارک جرمی را بدست نیاورده اند.

آقای دادرس می گوید که دو روز قبل تصمیم رهایی 37 تن از این زندانیان گرفته شده که پس از تکمیل مراحل اداری از قید آزاد خواهند شد:

« قبل از این هم ما گفته بودیم که دوسیه های 88 زندانی که بدبختانه در مطبوعات خطرناک عنوان شده است امنیت ملی هم در این مورد تحقیق کرد اما در مورد 45 تن از آنان حتی ارگان های کشفی افغانستان هم چیزی پیدا نکرده اند.
یک یا دو روز پیش ما توانستیم که سرنوشت دوسیه های 37 زندانی را معلوم کنیم و این دوسیه ها بخاطر طی مراحل به دیگر ارگان ها فرستاده شده که امکان دارد پس از طی مراحل اداری ما فیصله خود را تطبیق کنیم.»


آقای دادرس همچنان گفت، طوری که سرنوشت این 37 زندانی روشن شد، در باره متباقی این زندانیان هم تصمیم گرفته می شود.

دادرس در ادامه می گوید که هرگاه در مورد این زندانیان شواهد تازه به دست بیاید در باره رهایی آنها تجدید نظر صورت خواهد گرفت.

در عین حال نیرو های آیساف به رهبری ناتو با انتشار خبرنامهء نسبت به رهایی این زندانیان از زندان بگرام ابراز نگرانی کرده اند.

در خبرنامه آمده است که از میان 88 زندانی 40 درصد از آنان در حملات علیه نیرو های افغان و مردم ملکی در افغانستان دست داشته که در نتیجهء آن 57 تن کشته و یا زخمی شده اند.

منبع می افزاید که 30 درصد از این زندانیان بر نیرو های ایتلاف بین المللی حمله کرده اند که منجر به کشته و یا زخمی شدن 60 تن آنان شده اند.

کمیتهء رسیده گی به دوسیه های زندانیان بگرام به اساس فرمان رییس حمهور کرزی در آغاز سال جاری شمسی پس از سپردن مسوولیت این زندان به حکومت افغانستان ایجاد شده است.

این کمیته نزدیک به یک ماه قبل اعلام کرد که بعد از نُه ماه بررسی در حدود 550 زندانی را از قید آزاد ساخته است.

اما مقامات امریکایی از این میان 88 زندانی را خطرناک و تهدید برای امنیت شمرده و از حکومت افغانستان خواستار تحقیقات بیشتر در این زمینه شدند.

در همین حال رییس جمهور کرزی به روز شنبه در یک نشست خبری گفت که زندان بگرام به فابریکه طالب سازی مبدل شده، اهانت و شکنجهء زندانیان توسط سربازان امریکایی آنان را از دولت شان متنفر ساخته است.

رییس جمهور می گوید که در میان زندانیان بگرام مجرمین هم وجود دارند اما اکثر آنان بی گناه اند.

با این حال مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گویند که اگر این زندانیان بی گناه هم باشند، چنین کمیته های صلاحیت تصمیم گیری در این باره را ندارند.

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون در مورد گفت:

« من فکر می کنم که کمیسیون ها هر قدر که بلند رتبه و با صلاحیت هم باشند ما باید در این گونه رهایی ها نظام قضایی کشور را مقدم شمرده و به آن احترام داشته باشیم.
هر گاه در دوسیه های برخی از زندانیان شهود و یا جرمی دیده نمی شود این دوسیه ها هم باید به نظام قضایی کشور ارجاع شوند.»


آقای بیدار می گوید که صرف از طریق نهاد های عدلی و قضایی عدالت تامین شده می تواند.

پیش از این هم تعدادی از نهاد های مدنی از حکومت افغانستان خواسته اند که دوسیه های زندانیان بگرام را به مراجع عدلی و قضایی راجع سازد.

اما مقامات حکومت افغانستان می گویند که کمیته بررسی دوسیه های زندانیان بگرام در تفاهم با مقامات امریکایی ایجاد شده است.
XS
SM
MD
LG