لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۰

سناتور جف میرکلی: زمانیکه از جنگ صحبت می شود، باید نظر کانگرس گرفته شود


امریکا که خواستار پایان حضور نظامی آن کشور در افغانستان اند، روز پنجشنبه از بارک اوباما رییس جمهور امریکا خواستند که اگر در نظر دارد، بعد از ختم سال 2014 میلادی در افغانستان عسکر داشته باشد، باید این مساله توسط کانگرس آن کشور تصویب شود.

حکومت رییس جمهور اوباما از مدت ها به اینسو با حکومت افغانستان روی تفاهمنامهء دفاعی و امنیتی صحبت می کند که بر اساس آن تعدادی از عساکر امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند، اما تا اکنون حامد کرزی رییس جمهور افغانستان از امضای این تفاهمنامه خودداری کرده است.

سناتور دموکرات جف میرکلی به خبرنگاران گفت:
«ما از جانب نماینده گان هر دو حزب، قطعنامهء را پیشنهاد می کنیم که در آن گفته شده است، قبل از اتخاذ هر نوع تصمیم و تعهد در مورد حضور نظامیان امریکایی بعد از سال 2014 میلادی در افغانستان، باید کانگرس امریکا تصمیم بگیرد.»

سناتور جف میرکلی همچنان گفته است، تصویب اتوماتیک سایر تصامیم قابل پذیرش است، اما زمانیکه از جنگ صحبت می شود، باید نظر کانگرس در مورد آن گرفته شود.

مایک لی سناتور محافظه کار و راندپاول سناتور جمهوریخواه نیز نظریات مشابه را ارایه کرده اند.

سناتور دموکرات جومانچین گفته است:
"حامد کرزی دیگر متحد امریکا نیست."
جومانچین با اشاره به خسارات مالی و جانی امریکا در افغانستان گفت:
"اگر کدام بخش از جهان به زور پول و قوای نظامی می توانست تبدیل شود، ما این کار را کردیم."

در این قطعنامه، در مورد خروج و یا حضورعساکر امریکایی در افغانستان تقاضا نشده و ختم حملات نیرو های امریکایی بر شبکهء القاعده و پایان گردآوری اطلاعات استخباراتی نیز مطالبه نشده است.

در این قطعنامه گفته شده است:
"بعد از ده سال جنگ در افغانستان، لازم است تا کانگرس و مهم تر از همه مردم امریکا در این مورد بحث کنند، نظر بدهند و تصمیم در مورد خون و مصارف این جنگ در قصر سفید و پنتاگون گرفته نشود."

این قطعنامهء سناتوران جمهوریخواه و دموکرات ضمانت اجرایی ندارد. اما نظریات اعضای کانگرس را منعکس می سازد که به کدام مسیر در حرکت است. سال گذشته نیز همچو اقداماتی در کانگرس امریکا پیشنهاد شد، اما به تصویب نرسید.

از شروع جنگ در افغانستان که در ماه های اخیر سال 2001 میلادی آغاز شد تا اکنون، 2300 نظامی امریکایی در افغانستان کشته و بیش از 600 میلیارد دالر مصرف شده است.

این گروه مشترک سناتوران جمهوریخواه و دموکرات در مجلس سنای امریکا با اشاره به تلفات جانی نظامیان امریکایی و خسارات مالی این جنگ گفته اند، اکنون زمان آن فرا رسیده است تا خود افغان ها مسوولیت کار های خود شان را به عهده گیرند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:41 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG