لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۵

برای تربیه شتر مرغ های آفریقایی فارم مخصوص در بلخ ایجاد شد


با آنکه جنگ ها و منازعات مسلحانه چند دهه اخیر در افغانستان باعث مهاجرت پرندگان مختلف از این کشور شد و در سال های اخیر تلاش های جدی وزارت زراعت برای برگشتاندن پرندگان جریان دارد.

این بار یک سرمایه گذار داخلی در شمال افغانستان فارم خصوصی پرورش شتر مرغ های آفریقایی را ایجاد کرده است.

وهاب امیری، یک سرمایه گذار افغانی است که بیش از 400 شتر مرغ را به منظور تربیه و نسل گیری آنان از آفریقا خریداری نموده که تا کنون 25 شتر مرغ را با امکانات تربیه و فارم مخصوص شان به بلخ انتقال داده است.

امیری در مورد به ایجاد فارم و تربیه این شتر مرغ های آفریقایی در بلخ گفت:

« من یک فارم شتر مرغ های آفریقا در آفریقا دارم که در آنجا مجموعاً 400 مرغ وجود دارد. تعدادی از این شتر مرغ های را به بلخ انتقال داده و در فارم مخصوص آنان مورد تربیه و پرورش قرار می گیرند، اگر وضعیت سیاسی خوب شد قصد دارم تمام آنان را به امکانات مکمل به مزارشریف انتقال بدهم. »

امیری به شرایط نگهداری این شتر مرغ ها اشاره داشته و گفت، که نگهداری و خوراک این پرنده گان آسان بوده و سالانه هر شتر مرغ 70-80 تخم میگذارد و از آن چوچه می گرد که قیمت هر کدام آن تا 3 هزار دالر آمریکایی است و از این طریق مفاد انگفت به دست می آورد.

از سوی هم مسوولان اداره زراعت و مالداری بلخ شرایط برای تربیه این پرندگان را در بلخ مساعد میداند.

کاتب شمس رییس این نهاد در صحبت با رادیو آزادی گفت که، از نظر سروی های اداره زراعت بلخ شرایط کاملاً خوبی برای نگهداری این نوع پرنده گان در افغانستان مساعد است.

وی موجودیت پرندگان را در مرز و بوم کشور یک نیاز عنوان نموده گفت که موجودیت این پرندگان کمک می کند که ضرورت کشور به واردات محصولات حیوانی کمتر گردد.

آقای شمس در مورد به مساعد بودن زمینه نگهداری این پرندگان گفت:

« زمینه نگهداری و مساعد بودن اقلیم خوب است، در افغانستان این نوع پرندگان نگهداری شده میتواند با فضا و هوای این مرز بوم بدن این پرندگان سازگاری دارد. در صورت نیاز اداره زراعت بلخ برای نگهداری این پرندگان همکار خواهد بود. »

به اساس معلومات اداره زراعت و مالداری بلخ که هر شتر مرغ وارده شده آفریقایی تا 200 کیلو وزن داشته و فارم این شتر مرغ ها در مساحت بیش از 400 متر مربع زمینه توسط یک سرمایه گذار خصوصی ساخته شده است.

باید گفت که بعد از سرنگونی امارت اسلامی طالبان برای نخستین بار فارم تربیه شتر مرغ های آفریقایی در بلخ ایجاد شده است که سرمایه گذار آن نیز نظر به عوامل سیاسی کنونی برای سرمایه گذاری بیشتر در این بخش دل خوش نمی کند.

مجیب الرحمن حبیب زی، مزارشریف

XS
SM
MD
LG