لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۰

"روسیه به حملات و تلاش خود برای بی ثباتی اوضاع اوکراین ادامه میدهد"


سرمنشی پیمان ناتو در آغاز اجلاس سران این پیمان گفت، علی رغم پیشنهاد آتش بس از سوی رئیس جمهور روسیه این کشور بازهم به حملات خود بر اوکراین و تلاش برای بی ثبات ساختن اوضاع در شرق این کشور ادامه میدهد.

اندرس فوگ راسموسن، در آغاز اجلاس دو روزه سران ناتو در بریتانیا دیروز گفت آنچه که روسیه می گوید مهم نیست بل آنچه که در عمل می کند مهم است:

" ما هنوز هم، متاسفانه، دست روسیه در نا آرام ساختن اوضاع شرق اوکراین را می بینیم. "

یک مقام نظامی ناتو که نخواسته اسمش ذکر شود به آژانس خبر رسانی رویترز گفت روسیه چندین هزار سرباز و صدها تانک و موترهای زره پوش در شرق اوکراین دارد، جائیکه جدایی طلبان طرفدار روسیه در برابر نیروهای دولتی می جنگند.

از ماه اپریل به این سو دراین جنگ بیش از 2600 نفر کشته شده اند.

سرمنشی ناتو اندرس فوگ راسموسن گفت تلاش واقعی روسیه برای زمینه سازی جهت یک حل مسالمت آمیز این خواهد بود که عسکرهای خود را از اوکراین بکشد، فرستادن اسلحه و جنگجویان به اوکراین را متوقف سازد، از تسلیح و تجهیز شبه نظامیان در اوکراین دست بکشد و با یک پروسه سیاسی سازنده همکاری کند.

او گفت اجلاس سران ناتو در مقابل تهدید های که بحران اوکراین به کشورهای عضو این پیمان متوجه می سازد گام های خواهد برداشت:

" ما یک پلان کار آمادگی را تصویب می کنیم که هدف آن بهبود بخشیدن به توانایی ما جهت عمل سریع برای دفاع از متحدان ما در وقت ضرورت می باشد. "

سرمنشی ناتو گفت رهبرانی که روز پنجشنبه با رئیس جمهور اوکراین ملاقات نمودند جهت افزایش مشارکت و همکاری با این کشور که عضو پیمان نمی باشد یک اعلامیه مشترک و گام های مشخص را تصویب خواهند کرد.

آرسینی یاتسینوک، صدراعظم اوکراین می خواهد این کشور از وضعیت بی طرفی برآمده عضویت ناتو را حاصل کند ولی روسیه با این آرزوی وی سخت مخالف است.

وزیر خارجه روسیه دیروز گفت هر تلاش اوکراین برای ترک گفتن بی طرفی امکان دارد همه تلاش های را که به هدف آغاز گفتگو برای تامین امنیت ملی این کشور انجام شده است از خط خارج سازد.

XS
SM
MD
LG