لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

حملات هوایی فرانسه برضد گروه دولت اسلامی در عراق آغاز شد


طیاره های جنگی فرانسه اولین حمله هوایی را برضد جنگجویان گروه دولت اسلامی در عراق انجام دادند.

دفتر رییس جمهور فرانسه گفت که جت های فرانسه به روز جمعه یک دیپو لوژستیک گروه دولت اسلامی را در شمال عراق کاملاً تخریب نمودند.

فرانسه اولین کشور خارجی است که با امریکا در مبارزه علیه گروه دولت اسلامی در عراق می پیوندد.

این کشور قبلاً سلاح به نیرو های کُرد که علیه جنگجویان گروه دولت اسلامی می جنگند ارسال کرده است.

فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه به تازه گی گفت که این کشور در حملات هوایی به رهبری امریکا علیه گروه دولت اسلامی در عراق سهم می گیرد اما وی هر نوع دخالت فرانسه را در سوریه رد کرد.

گروه دولت اسلامی در سوریه بخش اعظم آن کشور را تصرف کرده است.

فرانسوا اولاند افزود که این حملات در هماهنگی با نیرو های عراقی صورت میگیرد:

" من تصمیم گرفتم که به در خواست مقام های عراقی پاسخ بگوییم و برای آنها کمک هوایی را فراهم کنیم. هدف ما از این اقدام، نقش داشتن در صلح و امنیت عراق با تضعیف تروریستان است. من همچنان میگویم که به صورت واضح، نیاز به این کمک و حمایت هوایی را تائید میکنم. ما از آن فراتر نخواهیم رفت. هیچ گونه نیروی زمینی مستقر نخواهد شد و ما تنها در عراق دخیل خواهیم بود. "

فرانسه که در سال 2003 میلادی مشارکت این کشور را در مبارزه امریکا در عراق رد کرده بود ، اکنون می گوید که دخالت فرانسه در عراق پس از یازده سال بنابردر خواست بغداد برای مبارزه با گروه دولت اسلامی قابل توجیه است.

بشار اسد رییس جمهور سوریه گفته است که هر نوع دخالت یک تجاوز خواهد بود.

این در حالیست که مجلس سنای امریکا برنامه مالی حکومت را که شامل در خواست رییس جمهور بارک اوباما در زمینه مجوز برای فراهم آوری اسلحه به اعضای میانه رو اپوزیسیون سوریه و آموزش آنها می شود تصویب کرد.

بارک اوباما از تصمیم فرانسه و رای کانگرس به عنوان اثبات یک پارچه گی در مبارزه علیه گروه دولت اسلامی استقبال کرد.

رییس جمهور امریکا گفت که فرانسه یکی از متحدین قوی در تلاش های ما در راستای مبارزه علیه تروریزم است:

" فرانسه در بخش حملات هوایی علیه اهداف گروه دولت اسلامی در عراق خواهد پیوست.

فرانسه به عنوان یکی از دیرینه ترین و نزدیکترین متحد ما یک شریک قوی در تلاش های ما برضد تروریزم است.ما خرسندیم که سربازان فرانسوی و امریکایی بار دیگر به خاطر امنیت مشترک و ارزش های مشترک ما با هم کار می کنند. "

در همین حال چَک هِیگل وزیر دفاع امریکا می گوید که آموزش و مسلح ساختن جنگجویان مخالف حکومت سوریه ظرف یک سال 500 میلیون دالر هزینه بر می دارد.

هیگل به اعضای کانگرس امریکا گفت که ایالات متحده در گام نخست سلاح های خفیف ، وسایط و تجهیزات اساسی را برای آنها فراهم خواهد کرد و سپس که این نیرو ها خود را تثبیت نمودند اسلحه پیشرفته در اختیار شان قرار داده خواهد شد.

بسیاری از قانون گذاران امریکایی خواستار دادن رای در این مورد شدند که به رییس جمهور اوباما اجازه استفاده از قوه علیه گروه دولت اسلامی را می دهد اما رهبران مجلس سنای امریکا گفتند که آنها روی یک پیشنهاد در زمینه پس از انتخابات کانگرس در ماه نومبر غور خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG