لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۵

تلاش ها به هدف اصلاحات در نهاد های امنیتی آغاز شد


وزارت داخله افغانستان می گوید تلاش ها به هدف آوردن اصلاحات و گماشتن افراد مسلکی در نهاد های امنیتی شهر کابل به گونه جدی جریان دارد.

پس از صدور فرمان رییس جمهور افغانستان در مورد ایجاد اصلاحات در حوزه های امنیتی شهر کابل، اکنون وزارت داخله می گوید تلاش ها به هدف تطبیق این فرمان ادامه دارد.

رییس جمهور احمدزی این فرمان را به تازه گی صادر کرده و دستور داده است تا افراد مسلکی و مجرب در نهاد های امنیتی شهر کابل توظیف گردند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان به روز سه شنبه در یک نشست خبری مشترک با قوماندان امنیه کابل گفت، فرمان اخیر رییس جمهور احمدزی باعث بهبود در کار نهاد های امنیتی می گردد:

"ما از این فرمان استقبال می کنیم، بدون شک در امور پولیس بهبود رونما می شود و ما همیشه خواهان این مسأله بودیم که نهاد های امنیتی افغانستان بخصوص پولیس نهاد ملی است و باید از هر نوع مداخلات سیاسی مصئون باشد به اساس فرمان به وزیر داخله صلاحیت داده شده تا ظرف یک ماه تغییراتی که لازم است در پولیس کابل به میان آید."

رییس جمهور افغانستان پس از آن فرمان در خصوص تعینات افراد مسلکی در نهاد های امنیتی شهر کابل را صادر کرد که این شهر در جریان هفته گذشته و پس از اجرای مراسم تحلیف رییس جمهور احمدزی شاهد چندین حمله انتحاری بود.

گزارش ها می رسانند که در این رویداد ها ده ها تن بشمول نیرو های امنیتی و افراد ملکی کشته و زخمی شدند.

رییس جمهور افغانستان به روز جمعه در یک نشست مشترک خبری با دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا در ارگ ریاست جمهوری به مسأله اصلاحات در نهاد های امنیتی شهر کابل اشاره کرده گفت، نهاد های امنیتی باید غیر سیاسی شوند.

در این حال برخی کارشناسان امنیتی تاکید بر تطبیق درست فرامین رییس جمهور در خصوص آوردن اصلاحات در نهاد های امنیتی دارند.

فقیر محمد فقیر وزیر امور داخله پیشین و یکی از این کارشناسان می گوید، فرمان اخیر رییس جمهور باید به صورت درست عملی گردد:

"فرامین که در چند روز اخیر صادر شده به اساس همین فرامین بهانه جویی ها دور انداخته شود و در حصه تطبیق فرامین دقت صورت گیرد، من فکر می کنم که در این زمینه مشکلی هم وجود ندارد و فقط یک اراده آهنین و چیزیکه می گوید باید در عمل پیاده شود."

نگرانی های وجود دارند که بیشتر افراد در راس برخی نهاد های امنیتی بخصوص حوزه های امنیتی پولیس در شهر کابل به اساس واسطه و سفارش مقامات بلند پایه تعین شده و در کار شان درست عمل نمی کنند.

اما از سوی دیگر اکنون مقامات امنیتی شهر کابل ابراز خوشبینی می کنند که پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی و امضای توافقنامه امنیتی با امریکا و ناتو میزان جرایم در این شهر کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG