لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۰

درگیری های مرگبار در اطراف شهر کوبانی سوریه ادامه دارند


وزیر دفاع ایالات متحدهء امریکا گفته است، کشورش تلاش نهایی خود را می کند تا با استفاده از نیروی هوایی مانع پیشرفت شورشیان گروه دولت اسلامی در شهر کوبانی سوریه شود.

چک هیگل دیروز در یک نشست خبری در چیلی گفت وضعیت در کوبانی خطرناک است و واشنگتن آنرا درک می کند:

" وضعیت چنان است که گروه دولت اسلامی کوبانی را تهدید می کند. میدانیم که داعش نقاطی را در حاشیه های کوبانی تصرف کرده است. ما با حملات هوایی، آنچه را که در توان داریم به خاطر عقب راندن داعش انجام میدهیم. در حقیقت تاحدی درین زمینه پیشرفت شده اما این یک مشکل خیلی پیچیده است. "

هیگل افزود که درهم کوبیدن داعش به تلاش درازمدت نیاز دارد.

به گفتهء وزیر دفاع امریکا، برای سرکوبی شورشیان گروه دولت اسلامی به کار زیاد نیاز است، از جمله تقویت یک حکومت یکپارچه در عراق و نیرومند شدن نیروهای مخالف حکومت سوریه.

شهر کوبانی که بیشتر باشنده های آن کُرد ها اند در نزدیک سرحد با سوریه موقعیت دارد.

نقش ترکیه نیز در مبارزه با شورشیان گروه داعش چشمگیر است.

وزیر دفاع ایالات متحده گفته که گروهی از نظامیان امریکایی در هفتهء جاری به انقره می روند تا با رهبران ترکیه در ین زمینه کار کنند.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که شورشیان گروه دولت اسلامی در صورت تصرف شهر کوبانی ، شاید هزاران غیر نظامی را بکشند.

ستیفن دی مستورا نمایندهء سازمان ملل متحد برای سوریه هشدار داده گفت، حدود 12 هزار غیر نظامی هنوز هم در داخل و اطراف کوبانی استند.

به باور دی میستورا اگر شهر کوبانی سقوط کند، شورشیان داعش همهء این غیر نظامیان را قتل عام خواهند کرد.

اما جان کری وزیر خارجهء امریکا می گوید جنگ نیروهای ائتلاف بین المللی برضد داعش شدت خواهد گرفت.

کری در گفتگوی اختصاصی با بخش افغانستان صدای امریکا گفت، ائتلاف ضد داعش هنوز هم در حال شکل گیری است:

" گروه دولت اسلامی آرام گذاشته نخواهد شد. در حقیقت ما تشکیل یک ائتلاف را آغاز کرده ایم. شاید حالا آنچنانی که در کوبانی ، انبار و دیگر جاها مشاهده می کنیم ، با نا امیدیهای روبرو شویم . اما این ائتلاف در حال نیرومند شدن است. این ائتلاف پیشرفت می کند و مطمین استم که داعش آرام نخواهد ماند. "

سازمان نظارت از حقوق بشر سوریه که مرکزش در بریتانیاست گزارش داده که از آغاز حملات شورشیان دولت اسلامی بالای کوبانی حد اقل 554 نفر کشته شده اند.

به گزارش این سازمان در میان کشته شده ها 298 جنگجوی دولت اسلامی و 236 تن از کُردهای که برضد این گروه جنگ می کنند، شامل هستند.

سازمان نظارت از حقوق بشر سوریه به اساس منابعی که در داخل سوریه دارد همچنان گزارش میدهد که درین جریان حدود 20 فرد ملکی نیز کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG