لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۸

شبه نظامیان دولت اسلامی و نگرانی از (WhatsApp)


یک انجمن جهادی مربوط با شبه نظامیان دولت اسلامی درسوریه وعراق به اعضای خود هوشدار داد که به علت نگرانی های امنیتی از نرم افزار واتس آپ کارنگیرند.

این نرم افزار برای فرستادن وگرفتن پیام های آنی، متن، صدا، ویدیو وعکس ها ازطریق تلیفون موباییل نیز کار برده می شود.

یک حساب تویتر که به یکی از انجمن های مربوط به شبه نظامیان دولت اسلامی درانترنت بنام منبراعلامی جهادی تعلق دارد هوشدار داده است که از واتس آپ کارگرفته نشود.

دراین اعلان آمده است علیرغم اینکه واتس آّپ یک برنامۀ محبوب پیام های فوری برای بسیاری ها به شمول مسلمانان عادی است، ولی ایمن نیست و درجنگ نیز از آن کارگرفته می شود.

دراین اعلان آمده است که برنامۀ واتس آپ درتجسس علیهء استفاده کننده گان با (NSA) یا ادارۀ امنیت ملی امریکا و( (GCHQیا مقر ارتباطات حکومتی بریتانیا کمک می کند.

اعلان می افزاید که استفاده از برنامۀ واتس آپ شریک ساختن معلومات و تصویرها را تهدید می کند و یک فهرست برنامه های ایمن که ازطریق آن می توان معلومات را شریک ساخت در زودترین فرصت اعلان خواهد شد.

استفاده از شبکه های اجتماعی به شمول واتس آپ و سایت شریک ساختن صدا به نام SoundCloud، سوند کلاود توسط گروه دولت اسلامی، مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.

تویتر درماه اگست گذشته پس ازاینکه ویدیو فیلم سربریدن خبرنگار امریکایی جیمس فولی دراین ویب سایت به صورت گسترده شریک ساخته شد، تعداد زیاد حساب های طرفداران گروه دولت اسلامی را مسدود ساخت. برخی از حساب های شبه نظامیان دولت اسلامی در تویتر به ویب سایت شبکۀ اجتماعی VKontakte روسی رفتند. این سایت هم شمار از حساب های مربوط به جناح های روسی زبان گروه دولت اسلامی وهمچنین سایرحساب های اسلام گرایان وابسته به گروهای اسلامی مستقردرسوریه را مسدود ساخت.

مسدود شدن حساب ها درشبکۀ اجتماعی VKontakte ، گروهای طرفدار شبه نظامیان دولت اسلامی را مجبور ساخت که درچگونگی استفاده از شبکه های اجتماعی محتاط باشند.

بسیاری اعضای این گروه حساب های جدید با نام های مختلف بازکردند یا به شبکه های اجتماعی دیگر چون ویب سایت روسی زبان Odnoklassniki ، فیس بوک و تومبلر Tumblr رفتند.

شبه نظامیان دولت اسلامی از شبکه های اجتماعی برای تبلیغات کار گرفته خبرها ومعلومات خود را درساحه فراتر از اعضای خود نشر می کند، ولی برای نشر خبرها میان گروهای کوچک وابسته به خود نیز ازآن استفاده میکند.

بالخصوص اعضای روسی زبان گروه دولت اسلامی برای ایجاد حلقه های کوچک از شبکه های اجتماعی کارگرفته اند.

وقتیکه ویب سایت VKontakte ارتباطات این حلقه ها را مختل ساخت آنها کاملا ازبین نرفتند، ولی بیشتر محتاط شدند.

XS
SM
MD
LG