لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۲

گفته می شود که ایران افغان ها را به جنگ در سوریه می فرستد


چندی قبل افغان های مقیم ایران در مراسم تدفین چهار افغان مهاجری که در سوریه کشته شده بودند، اشتراک کرده، فرستادن افغان ها را به جنگ در سوریه نکوهش کردند
چندی قبل افغان های مقیم ایران در مراسم تدفین چهار افغان مهاجری که در سوریه کشته شده بودند، اشتراک کرده، فرستادن افغان ها را به جنگ در سوریه نکوهش کردند

در ویدیوی که بر اساس ادعا از سوی شورشیان جبههء اسلامی ضد رژیم سوریه آماده شده، یک تن دیده می شود.

در این ویدیو یک شورشی از فرد بازداشت شده، می پرسد که از کدام کشور است؟

این فرد به زبان دری جواب میدهد، که افغان است.

این بار اول نیست که ویدیو و تصویر افغان های که در حمایت از رژیم سوریه و یا مخالفت با آن می جنگند از طریق صفحهء یوتیوب پخش می شود.

زمانی که شورشیان مخالف رژیم بشار اسد نزدیک آرامگاه سیده زینب در دمشق پایتخت سوریه شدند، گزارش های در مورد موجودیت افغان ها در میان مدافعان مسلح این منطقه به نشر رسید.

برای نخستین بار در اواخر سال 2012 تصاویر افغان های که در سوریه می جنگیدند پخش شد.

افغانی در ویدیویی که در اواسط ماه آکتوبر روی یوتیوب گذاشته شد، می گوید، که از شهر ورامین واقع در نزدیک تهران به سوریه رفته است.

به گفتهء علی مرادی چهل و پنج ساله، در ایران به طور غیرقانونی زنده گی می کرد و سپس به جرم دست داشتن در قاچاق مواد مخدر به شش سال زندان محکوم شد.

او افزوده است که مقام های ایران در بدل پرداخت ششصد دالر پول ماهانه برایش برای دفاع از رژیم بشار اسد او را به سوریه فرستادند.

این افغان دستگیر شده از سوی گروه جبههء اسلامی می گوید، که از رفتن به سوریه خودداری می کرد، اما به گفتهء او در آن صورت مقام های ایرانی او را دوباره به افغانستان می فرستادند.

علی مرادی می گوید، که در حال حاضر چهار صد و پنجاه افغان در سوریه می جنگند.

به گفتهء مرادی، این افغان ها به گروه های پانزده نفری تقسیم شده اند و مسوولیت هر گروه را یک افسر ایرانی به عهده دارد.

سعید احمد ترابی، افغان دیگریست که تصاویرش در رسانه های غربی و صفحات انترنیتی پخش شده است.

بر اساس گزارش ها ترابی در سال 2013 در جنگ علیهء شورشیان ضد حکومت سوریه کشته شده است.

حمید اقتدار افغانی که از شش سال به این سو در سوریه به سر می برد به رسانه های غربی گفته است، شماری از افغان ها در بدل دریافت پول در سوریه می جنگند و به گفتهء او تعداد دیگر افغان ها در جنگ عقیدتی شرکت می کنند.

حکومت افغانستان می گوید، که در مورد فرستادن افغان ها از سوی ایران به سوریه تحقیق می کند.

اما شماری از اعضای پارلمان افغانستان مقام های ایران را به بهره برداری از فقر و مجبوریت افغان های مقیم ایران متهم می کنند.

XS
SM
MD
LG