لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

رییس جمهور اوکراین، با مقامات امنیتی کشورش ملاقات می کند


انتظار می رود که رییس جمهور اوکراین امروز جلسهء را با مقام های امنیتی این کشور برگزار کند.

این نشست پس از آن برگزار می شود که جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین به روز شنبه انتخابات را در مناطق تحت کنترول شان راه اندازی نمودند.

قرار است رییس جمهور پیتروپروشینکو و مقام های امینتی اوکراین روی تعهدات این کشور در مورد توافقنامه آتش بَس، بعد از این انتخابات بحث نمایند.

پروشینکو گفته است که برگزاری این انتخابات در مناطق تحت تصرف شورشیان در لوهانسک و دونتسک شرایط این توافقنامه را که در مِنسک پایتخت بیلاروس حاصل شده بود نقض کرده است.

رییس جمهور اوکراین این انتخابات را مضحک خوانده و گفته است، در نظر دارد تا قانونی را به وجود آورد که به اساس آن به این دو منطقهء عمدتآ روسی زبان خود مختاری محدود داده شود.

واشنگتن که این انتخاباتِ را " شرم آور" خوانده گفته است که نتایج آنرا به رسمیت نخواهد شناخت.

بیرنادیت مِیهان سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید در مورد تلاش مسکو برای مشروعیت بخشیدن نتایج این انتخابات ابراز نگرانی کرد.

اتحادیه اروپا نیز راه اندازی انتخابات در شرق اوکراین را محکوم کرده است.

در همین حال گیریگوری کاراسین معاون وزارت خارجه روسیه به تازه گی گفت که رهبری جدید منتخب در شرق اوکراین حالا صلاحیت مذاکره با کیف را دارد.

از سوی دیگر سخنگوی انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی گفت این برای ما واضح نیست که در گفتار های رسمی از جانب روسیه به چه دلیل در مورد به رسمیت شناختن نتایج این انتخابات حرف زده می شود.

الکساندر زاخارچینکو فرمانده شورشیان 81 در صد آراء را در انتخابات در جمهوریت خود خوانده مردم دونتسک کسب کرده است در حالیکه ایگور پلاتنیتسکی با گرفتن 63 در صد آراء برنده انتخابات در لوهانسک شناخته شده است.

حکومت اوکراین به روز دوشنبه هشدار داد که عساکر بیشتر روسی و وسایط زرهی در مناطق تحت کنترول جدایی طلبان در دونتسک و لوهانسک جا به جا شده اند.

در عین حال جنرال امریکایی فیلیپ برید لَف قوماندان ارشد ناتو گفته است که روسیه تجهیز دوباره جدایی طلبان طرفدار مسکو در اوکراین را ادامه می دهد.

تخمیناً حدود 250 تا 300 تن از نیرو های روسی در حال حاضر در داخل اوکراین فعالیت می کنند.

XS
SM
MD
LG