لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

بیکاری! انگیزه قاچاق افغان ها به اروپا، از "راه مرگ"


تلاش ها برای پیدا کردن سیزده افغان ناپدید شده در آب های ترکیه ادامه دارد.

قونسلگری افغانستان در استانبول می گوید: تا حالا بیست و شش جسد از کسانیکه به روز دوشنبه در یک کشتی غرق شدند، پیدا شده است.

مقام های افغان همچنان از خانواده ها می خواهند تا نگذارند که عزیزان شان از این راه پر خطر برای رسیدن به اروپا استفاده کنند.

اما شماری از پناهجویان افغان میگویند که آنها از ناگزیری و بیکاری، به ترک افغانستان مجبور شده اند.

جمیل ابراهیم خیل باشنده اصلی شهر مزارشریف است. او بیست و پنج سال عمر دارد و از تقریباً شش ماه در شهر استانبول به سر میبرد اما به صورت مخفیانه، و همچنان منتظر است تا به یکی از کشور های اروپایی برود.

آقای ابراهیم خیل میگوید: قاچاقبران افغان بیشتر این شبکه را در دست دارند و برای انتقال یک تن تا اروپای غربی، بیش از ده هزار دالر میگیرند:

" اکثریت قاچاقبران که مردم را از ترکیه انتقال میدهند، افغانستان استند و در داخل یونان هم به کسانیکه می سپارند، قاچاقبران افغان iستند که به آنها میفروشند. اگر یک نفر میخواهد تا جرمنی برود، باید برای اینها نه هزار یورو بپردازد تا آنها را به جرمنی برساند. آن هم اگر برسد یعنی که در دریا غرق نشود، در جنگل از سردی نمیرد و خوراک حیوانات وحشی نشود، کاش کاملاَ صحیح و سالم برسد. "

راهی که افغان ها برای رفتن به اروپای غربی به آن رو می آورند، از پر خطر ترین راه هاست و بار ها شاهد غرق شدن کشتی ها بوده است.

به روز دوشنبه کشتی حامل 42 افغان در آب های استانبول غرق شد. ذبیح الله حیدری قونسل افغانستان در شهر استانبول میگوید: تلاش ها برای پیدا کردن سیزده ناپدید شده در این حادثه ادامه دارد:

" فعلاً تمام تلاش ها بر این متمرکز است که مفقود شده گان که تعداد شان سیزده نفر است، پیدا شوند که متاسفانه تا حالا خبری مثبتی در این جهت نداریم، به هر حال تلاش ها جریان دارد. تعداد تلفات اگر مفقود شده ها را حساب نکنیم، بیست و شش نفر تلفات فعلاً موجود است. "

کشتی حامل افغان ها که از معیار خیلی پائین مصونیت برخوردار بود، به روز دوشنبه دچار حادثه شد و حالا امیدواری کمی وجود دارد که سیزده ناپدید شده سوار بر این کشتی، زنده مانده باشند.

جمیل ابراهیم خیل یکی از افغان های که در ترکیه منتظر رفتن به اروپای غربی است، میگوید که برای تفریح و خوشگذرانی نیامده و بیکاری او را به ترک کشورش واداشته است:

" ما بخاطر مستی و تفریح اینجا نیامده ایم. ما بخاطری آمده ایم که برای ما در افغانستان کار نیست، جوان iستم، دوازده سال تحصیل کرده ام و دو سال هم تربیه معلم خوانده ام. شما فکر کنید که در افغانستان کاری نیافتم و اگر در آنجا برای ما کار باشد و زمینه کار وجود داشته باشد، اصلاً من نمیخواهم که به اروپا بروم. "

از سوی لوی څارنوالی ترکیه دو کمیته موظف شده اند تا در باره انگیزه غرق شدن کشتی حامل افغان ها تحقیق کنند.

دلیل این حادثه روشن نیست اما در حال حاضر هفت قایق امنیتی با یک هلیکوپتر و گروه های تحقیق تلاش دارند تا نخست از سیزده تن، سر نخی به دست آید.

در این میان قونسلگری افغانستان در استانبول از تمامی خانواده های افغان میخواهد تا مانع سفر عزیزان شان از این راه پر خطر شوند.

ذبیح الله حیدری قونسل افغانستان میگوید: اکثر افغان ها در چنین رویداد ها، فریب قاچاقبران را میخورند:

" توصیه من و مشوره جدی من به هموطنان ما اینست که این راه پر خطر را که ما آنرا به نام راه مرگ یاد میکنیم و متاسفانه در مدتی که ما در این جا حضور داریم، بار ها چنین حادثه ها تکرار شده، این خطر را قبول نکنند و تلاش نکنند که فریب قاچاقبران را بخورند و تن به همچو یک خطر بدهند. "

دوشنبه بار نخست نبود که یک کشتی حامل افغان ها غرق میشود. پیش از این در راه ترکیه، یونان و آسترالیا، تلفاتی از این ناحیه به افغان ها وارد شده است.

با آنکه جمیل و سایر افغان ها از تجارب بد دیگران در این راه پر خطر سخن می گویند: اما باز هم آنها خود منتظر اند تا با قبول خطر کمتر خود را به اروپا برسانند، اگر به وسیله کشتی باشد، یا هم موتر های که با گنجایش چهار نفر، تا بیست تن را با خود حمل میکنند.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG