لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۲

قزاقستان، نگرانی از تهدید ناشی از شورشیان گروهء دولت اسلامی


ارلان ادریسوف (Erlan Idrissov) وزیر خارجهء قزاقستان، بعد از ملاقات با جان کری وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا در واشنگتن درصحبت با آژانس خبری (EFE) اسپانیا، شورشیان گروهء دولت اسلامی (IS) را "چهرهء زشت بیماری تاسف آور تروریزم بین المللی" خوانده و از تلاش های جهانی بر ضد این گروهء استقبال و حمایت کرده است.

ارلان ادریسوف گفته است که شورشیان گروهء نام نهاد دولت اسلامی (IS) به یک پدید و مسالهء بین المللی مبدل شده اند. وی با اشاره به ایتلاف بین المللی به رهبری امریکا بر ضد این گروه گفته است، ایالات متحدهء امریکا یک تقاضای جهانی را از همهء اعضای جامعه بین المللی به خاطر پیوستن با ایتلاف ضد گروهء دولت اسلامی مطرح کرده است و "آستانه" شیوه برخورد خودش را با این مساله دارد. وی جزییات بیشتر را در این مورد ارایه نکرده است.

قزاقستان بطور روبه افزایش از تهدید ناشی از گروهء دولت اسلامی در آن کشور نگرانی دارد. حکومت قزاقستان نشر آخرین ویدیوی این گروه را ممنوع ساخت که در آن اتباع قزاقستان به شمول اطفال در یک کمپ آموزشی در سوریه نشان داده می شوند.

قزاقستان می گوید برای مبارزه با تهدید ناشی از شورشیان گروهء دولت اسلامی با سازمان امنیت و همکاری دسته جمعی همکاری می کند که در آن شش کشوراتحادشوروی سابق به شمول روسیه، ازبکستان، قرغزستان و قزاقستان عضویت دارند.

نورسلطان نظربایوف (Nursultan Nazarbaev) رییس جمهور قزاقستان نیز گفته است، خروج نیروهای ایتلاف بین المللی از افغانستان و تهدید جدید ناشی از شورشیان گروهء دولت اسلامی (IS) به مفهوم آنست تا سازمان امنیت و همکاری دسته جمعی به یک مرکز تحلیلی که اوضاع را در کنترول خود دارد مبدل شده، طرح پیشنهادی یک عملکرد دسته جمعی را ترتیب کند.

این در حالیست که تعدادی از شهروندان کشورهای مختلف جهان به شمول اتباع برخی کشورهای اتحاد شوروی سابق به شمول روسیه که عضویت سازمان امنیت و همکاری دسته جمعی دارد در صفوف شورشیان گروه دولت اسلامی می جنگنند.

الکساندر بورت نیکوف رییس ادارهء امنیت فدرالی روسیه گفته است، حدود 200تبعهء این کشور در صفوف شبکهء القاعده در سوریه می جنگنند. اخیراً یک نشان زن گروهء دولت اسلامی در شهر رمادی در عراق کشته شد که گفته می شود، تابعیت آسترالیا را داشت. براساس گزارش یک سایت انترنتی آسترالیایی تا اکنون شش شورشی که شهروند آسترالیا بوده اند در شهر کوبانی در سوریه کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG