لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۸

سوریه، مرگبارترین کشور جهان برای خبرنگاران


سازمان حمایت از خبرنگاران (CPJ) می گوید، در سال 2014 میلادی حداقل 60 خبرنگار به ارتباط کارهایشان در جهان کشته شده اند.

در گزارشی که توسط این سازمان به تاریخ 23 دسامبر نشر شد، گفته شده است:
در سال جاری میلادی بطورغیرمعمولی تعداد زیاد خبرنگاران بین المللی هنگام پوشش خبری از منازعات در کشورهای اوکرایین، افغانستان و شرق میانه کشته شده اند.

به گفته این سازمان در سال 2014 میلادی حد اقل 17 خبرنگار در سوریه کشته شدند و سوریه مرگبارترین کشور برای خبرنگاران بوده است.

در بین خبرنگارانی که در سوریه کشته شدند، جیمز فولی (James Foley) و ستیفان ساتلوف (Steven Sotloff) شامل اند که توسط شورشیان گروهء دولت اسلامی در ماه های اگست و سپتامبر سربریده شدند.

از سال 2011 میلادی از آغاز منازعه درسوریه تا اکنون 79 خبرنگار در آن کشور کشته شده است.

در گزارش سازمان حمایت از خبرنگاران (CPJ) گفته شده است که از جملهء پنج خبرنگار و دو کارمند موسسات نشراتی که در سال جاری در اوکرایین کشته شدند، شش تن آنها خبرنگاران بین المللی بوده اند.

بیش از 4700 تن از ماه اپریل سال جاری میلادی تا اکنون در جریان منازعه بین نیروهای حکومتی و شورشیان جدایی طلب در اوکرایین کشته شده است.

در این گزارش همچنان گفته شده است که در ماه اپریل انیا نیدرنگوس (Anja Niedringhaus) عکاس آلمانی که برای آژانس خبری اسوشیتدپرس کار می کرد، در جریان پوشش خبری از انتخابات افغانستان توسط یک افسر پولیس کشته شد.

سازمان حمایت از خبرنگاران (CPJ) می گوید، یک چهارم خبرنگارانی که در سال 2014 میلادی در جهان کشته شدند، خبرنگاران بین المللی بوده اند و بیش ترین ژورنالیستان که برای گزارش دهی جان هایشان را به مخاطره می افگنند، خبرنگاران محلی اند.

در سال 2014میلادی در عراق پنج خبرنگار کشته شد و در پاکستان سه خبرنگار محلی کشته شده است که یک کاهش را نسبت به سال قبل نشان می دهد.

سازمان حمایت از خبرنگاران (CPJ) می گوید که در مورد کشته شدن 18 خبرنگار دیگر تحقیق می کند که آیا قتل آنها به کار شان ارتباط داشته است یا خیر؟

اخیراً سازمان خبرنگاران بدون سرحد که در شهر پاریس مستقر است نیز در گزارش سالانه خود با تاکید بر اینکه گزارش دهی از مناطق درگیر جنگ دشوار است، گفته بود که حملات بر خبرنگاران در جهان هر روز بیشتر و خشونت بارتر شده و اختطاف شدن هایشان افزایش یافته است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:40 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG