لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۶

افغانستان و سایر کشورهای اسلامی حمله در پاریس را محکوم کردند


محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان

رهبران کشور های اسلامی از جمله رییس جمهور افغانستان، جامعه و علمای دین اسلام، حمله بر مجلهء طنزی فرانسه را محکوم کردند.

در حملهء افراد مسلح تندرو بر دفتر مجله "شارلی ابدو" 12 نفر از جمله هشت خبرنگار کشته شدند و 11 نفر دیگر زخمی شدند که وضع صحی 4 تن آن ها وخیم است.

این مجلهء فرانسوی قبل از این کاریکاتورهای پیغمبر اسلام را به نشر رسانیده بود.

رییس جمهور فرانسه به این مناسبت امروز را ماتم ملی اعلان کرده است.

رییس جمهور افغانستان حملهء تروریستی بر مجله هفته وار "شارلی ابدو" فرانسه را شدیداً محکوم کرد.

محمد اشرف غنی در اعلامیه گفت، تروریزم را یک تهدید مشترک در منطقه و جهان بوده و خواهان تلاش های مشترک در مبارزه با آن شده است.

نظیف الله سالارزی سخنگوی ریاست جمهور افغانستان به خبر گزاری رویتر گفته است :

"ما این حمله را شدیداً محکوم می کنیم. کشتار مردمان بی دفاع و ملکی یک عمل زشت تروریستی بوده و برای این عمل وحشیانه هیچ گونه توجیه وجود ندارد. اشرف غنی رییس جمهور افغانستان همدری خود را به رییس جمهور فرانسه، خانواده های قربانیان و مردم این کشور، ابراز کرده است."

آقای سالارزی گفت، رییس جمهور افغانستان با سفیر فرانسه در کابل تماس گرفته و به مردم این کشور ابراز تسلیت کرده است.

همزمان با این وزارت های خارجه برخی از کشورهای اسلامی با نشر اعلامیه های حمله تروریستی بر یک مجله فرانسوی را محکوم کرده اند.

بر اساس گزارش خبر گزاری مهر سخنگوی وزارت خارجه ایران حمله تروریستی در پاریس را محکوم کرده و هرگونه اقدام تروریستی علیهء انسان های بی گناه را در تضاد با تعالیم اسلام خوانده است.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت، سوء استفاده از آزادی بیان، تندروی فکری، ترور شخصیت های مورد احترام ادیان و ملت ها، توهین به ادیان الهی، ارزش ها و نماد های مورد احترام این ادیان را، محکوم و غیر قابل قبول دانست.

وزارت خارجه پاکستان نیز این عمل را وحشیانه خوانده محکوم کرده است.

تسنیم اسلم سخنگوی وزارت خارجه پاکستان امروز درعکس العمل به این حمله در یک نشست خبری در اسلام آباد گفت:

"ما در سراسر جهان اسلام به شمول پاکستان این حمله را محکوم می کنیم. زیرا ما علیه تروریزم، همه اشکال و ظهور آن می باشیم. "

مولت چاویش اغلو وزیر خارجهء ترکیه گفت که کشورش همهء اشکال تروریزم را تقبیح می کند، اما افزود که تروریزم و افزایش اسلام ستیزی در اروپا باهم مرتبط اند.

وزارت خارجه قطر گفته است که چنین اعمال که مردمان غیرمسلح را مورد هدف قرار می دهند، مخالف با همه اصول و اخلاق اسلامی و ارزش های بشری است.

اتحادیه کشور های عرب نیز این حمله را محکوم کرده است.

اما پوهنتون الازهر مصر که عمدتاً نماد معتبر اسلامی به شمار می رود، این حمله را جنایت خوانده و می گوید، اسلام هرگونه خشونت را رد می کند.

دلیل بابا کیور رییس شورای اسلامی فرانسه دیروز در منطقه نزدیک به حادثه به خبرنگارن گفت:

"در واقع اسلام سوء قصد، قتل، و گرفتن حیاتی انسان را محکوم می کند. اما این واقعا اتفاق افتادهع و ما را قطعاً وحشت زده ساخته و ما حیران و متعجب هستیم."

داکتراکبر وردک کارشناس امور سیاسی و یکی از افغانان مقیم فرانسه می گوید، در این شکی نیست که مسلمانان فرانسه مانند سایر مردم این کشور به گونه خود را در این غم شریک می دانند. او گفت:

"یک تعداد زیاد رهبران و مطبوعات فرانسه و مطبوعات فرانسه با وجود اینکه توصیه می کنند که به جرم دو نفر تروریست که خود را مسلمان می دانند، تمام مسلمانان فرانسه متهم قرار نگیرند. اما بازهم یک عده نیز موجود اند که از مسلمانان فرانسه تقاضا دارند که آنها در مقابل این نوع حملات چه نقشیرا بازی کرده می توانند و این نوع ذهنیت مسلمانان فرانسه را آزرده ساخته و به گونهء ناراحت اند."

شاهدان عینی گفتند، مردان مسلح که این حمله را انجام دادند با نعره الله اکبر می گفتند:" ما به انتقام از پیامبر اسلام این کار را می کنیم."

XS
SM
MD
LG