لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۸

انعکاس حملهء اخیر در پاریس در مطبوعات کشور های اسلامی


در افغانستان بروزها ی پنجشنبه و جمعه نسبت رخصتی های آخر هفته، روزنامه ها نشر نمی شود. اما در مقالهء که از طریق یک سایت انترنتی طالبان نشر شده است، حملهء مردان مسلح در پاریس یک زنگ خطر برای کسانی خوانده شده است که به دین و پیغمبر اسلام اهانت می کنند.

در مطبوعات عراق به این رویداد چندان توجه نشده است، صرف سه روزنامهء عراقی در مورد آن نوشته اند.

روزنامهء "الصباح الجدید" به نشرعکس العمل های رهبران کشورهای غربی اکتفا نموده، نظر مرکز الازهر قاهره را نشر کرده است که خشونت را مغایر با دین اسلام می داند.

جواد بیشاره خبرنگارعراقی در پاریس به رادیو آزادی گفته است:
"چون هر روز تعدادی در عراق کشته می شوند و کشور های خارجی در مورد آن عکس العمل سرد نشان می دهند، روزنامه های عراقی در مورد رویداد پاریس تا حدی بی تفاوت باقی مانده اند."

تعدادی زیاد از روزنامه های ترکیه حمله در پاریس را قتل عام خوانده اند.

بر علاوهء روزنامه های ترکی، بلاگ نویسان در آن کشور نیز در مورد این رویداد ابراز ناراحتی نموده، آن را نکوهش کرده اند.

روسین چاکر بلاگ نویس روزنامهء لیبرال ترکی "حریت" می پرسد، چگونه می تواند جهان با همچو وحشت مقابل شود؟

روزنامهء "ملی گزیتی" که طرفدار حکومت ترکیه بوده، تا حدی هم رنگ مذهبی دارد، می نویسد که قبل از همه باید حمله در پاریس نکوهش شود و دوم اینکه باید با آن مبارزه شود.

به نوشته روزنامهء "ملی گزیتی" این نوع رویداد ها نباید باعث آن شود که عملکرد بر حل نظامی متمرکز شود.

در کشورهای عربی عکس العمل ها در مورد حمله در پاریس متفاوت بوده است. تعدادی این حملهء مردان مسلح را بالای دفتر هفته نامهء "شارلی ابدو" نکوهش کرده اند و تعدادی هم آن پالیسی استعماری غرب خوانده اند.

روزنامهء "الحیات" تحت عنوان "تروریستان با خونسردی به قلب پاریس حمله کردند" این رویداد را به شدت نکوهش کرده است.

روزنامهء "شرق الاوسط" تاکید کرده است که عربستان سعودی، اتحادیهء عرب، پوهنتون الازهر و سایر موسسات معتبر در نکوهش اینگونه حملات باید از جهان پیش قدم تر شوند.

"شرق الاوسط" نوشته است که ریاض از طریق آژانس دولتی عربستان این حمله را نکوهش کرده است.

اصلاح طلبان و محافظه کاران ایران هردو از نشر کاریکاتورهای منسوب به پیغمبر اسلامانتقاد کرده، سوال کرده اند آیا نشر همچو کاریکاتورها مطابق به آزادی بیان است؟

روزنامهء "ایران" که از حسن روحانی رییس جمهور ایران پشتیبانی می کند، یک عکس بزرگ این حمله را با مقالهء تحت عنوان "نمایش خونین تروریستان در پاریس" نشر کرده است.

روزنامه های "شرق" و اعتماد" که در ایران نسبتاً مستقل خوانده می شوند و به اصلاح طلبان بیشتر تمایل دارند، نیز مطالبی را در مورد رویداد اخیر در پاریس چاپ کرده اند.

XS
SM
MD
LG