لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۱

آیا طالبان میخواهند بیرق سفید شانرا با پرچم سیاه داعش تعویض کنند؟


اهمیت نقش چین در افغانستان و حضور احتمالی گروه شورشی دولت اسلامی در این کشور، موضوعاتی اند که دو رسانه غربی آن را به تحلیل گرفته اند.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در یک مقاله نوشته است: گروه دولت اسلامی تلاش دارد تا در افغانستان برای خود جای پا پیدا کند اما نشریه می پرسد که آیا واقعاً طالبان می خواهند تا بیرق سفید شانرا با پرچم سیاه داعش تعویض کنند؟

فارن پالیسی از فعالیت های یک قوماندان طالبان گزارش داده و می نویسد: ملا عبدالروف خادم که یک زندانی گوانتانامو بود، در ولایت هلمند وابسته گی اش را با داعش اعلان کرده است.

به نوشته نشریه، ملا خادم که روابط عمیق با شبکه های قاچاق مواد مخدر دارد، از سال 2007 تا 2009 والی نام نهاد طالبان در ارزگان بود و حالا یک مرکز جدید را برای گروه دولت اسلامی در شمال هلمند ایجاد کرده است.

به نقل از مقاله نویس، این مرکز در منطقه زمین داور ولسوالی کجکی موقعیت دارد.

به گزارش فارن پالیسی، اخیراً افراد ملا خادم در هلمند با وابسته های ملا احمد شاه والی نام نهاد طالبان در هلمند درگیر شدند و در نتیجه چند تن کشته شدند.

یک بزرگ قومی در هلمند به نشریه گفته است: ملا روف خادم، بیرق سفید طالبان را با پرچم سیاه داعش تعویض کرده است.

فارن پالیسی اظهارات یک مقام اردوی ملی افغان را در ولایت هلمند نیز نقل کرده که گفته است: این قوماندان سابق طالبان تلاش دارد تا در مناطق مختلف این ولایت، نفوذ و لانه داشته باشد.

یک مقام دیگر افغان تاکید کرده که ملا روف خادم در تلاش است تا به ولایت های همجوار فراه و هرات نفوذ کند.

نشریه در اخیر مقاله اش می نویسد: حالا بیش از هر وقت دیگر، مذاکرات و مصالحه میان حکومت جدید افغانستان و طالبان میانه رو، خلاء بزرگی را میان افراطی های که طرفدار خشونت اند و کسانیکه علاقه مند یکجا شدن با گروه دولت اسلامی استند، ایجاد می کند و بسیاری ها عملاً روی این نکته تمرکز خواهند کرد که به جای مخالفت با کشور شان، با آن یکجا شوند.

بلومبیرگ

نشریه بلومبیرگ به مطلبی دیگری پرداخته و نوشته است: " چین در بازی بزرگ افغانستان وارد شد."

به نوشته نشریه، رئیس جمهور جدید افغانستان با آغاز کارش، قصد دارد تا چین برای پایان دادن به جنگ در این کشور نقش بزرگی داشته باشد، چنانچه نخستین سفر رئیس جمهور غنی به چین بود.

بلومبیرگ گفته که دلیل این کار اشرف غنی خیلی واضح است، همین که با چین نسبت به پاکستان که متحد آن کشور است، به تلاش کمتری نیاز دارد.

نقش چین بالای پاکستان خیلی با اهمیت است و همکاری اسلام آباد در گفتگو های صلح افغانستان خیلی ها کلیدی.

به نوشته مقاله نویس، پس از این اقدام های حکومت جدید افغانستان، دیده شد که حملات راکتی پاکستان بر شرق افغانستان پایان یافت و گفته می شود که همکاری های استخباراتی میان کابل و اسلام آباد تقویت شده است.

نشریه بلومبیرگ همچنان می نویسد: سرمایه گذاری و روابط تجارتی افغانستان و چین که مرز زمینی کوچکی با هم دارند، خیلی گسترش یافته اما به نوشته نشریه، برای چین خیلی مهم است تا افغانستان به سال های 1990 میلادی باز نگردد و همسایه اش پاکستان را که متحد پکنگ است، بی ثبات نسازد.

XS
SM
MD
LG