لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۹

"افغانستان ویتنام ماست"


شماری از نشریه های پُر تیراژ جهان به وفات عبدالله بن عبدالعزیز شاه پیشن عربستان سعودی تمرکز کرده و در بارهء زنده گی و اثر گذاری او در جهان اسلام گزارش نوشته اند.

خلیج تایمز

خلیج تایمز می نویسد، بخش عمدهء دورهء شاهی عبدالله بن عبدالعزیز در سایهء حوادث پس از یازدهم سپتمبر، از جمله جنگ های افغانستان و عراق و بی ثباتی های شرق میانه سپری شد.

به نوشتهء خلیج تایمز شاه عبدالله باور داشت که تروریزم و تند روی مصیبت بزرگیست که باید ریشه کن شود و شمار زیادی از رهبران کشور های اسلامی و عرب برای مشوره نزد او می آمدند.

تلیگراف

و اما در مسایل مربوط به افغانستان نشریهء تلیگراف در تازه ترین شماره اش به نقل از یک ناول نویس نوشته است: "افغانستان ویتنام ماست"

این ناول نویس اندرو اوهاگن نام دارد و تازه ترین کتابش به نام The Illuminationsحکایتی از جنگ نیروهای بین المللی در افغانستان است.

تلیگراف مصاحبهء مفصلی با اندرو اوهاگن نشر کرده و درین مصاحبه از وی در بارهء تجارب اش هنگام نوشتن این کتاب و سفر به افغانستان پرسیده است.

اوهاگن که بالای این کتاب پنج سال کار کرده، در سال 2013 به افغانستان رفته بود.

او در مصاحبه با تلیگراف گفته است با دیدن وضعیت کابل از نزدیک مو بر بدنش راست شده است.

اندرو اوهاگن افغانستان را کشوری توصیف کرده است که در بین "سیاست های نامعقول" گیر مانده.

این نویسنده در گفتگو با تلیگراف همچنان گفته است جنگ افغانستان جنگیست که به نظر می رسد نه تنها در آن شکست می خوریم بلکه آنرا خوب درک هم نمی کنیم.

اوهاگن می افزاید، تجربه اش از میدان جنگ به او الهام بخش راز های بوده است که به خوانندهء کتابش منتقل می شوند.

فاکس سپورتس

فاکس سپورتس که یک نشریهء ورزشی است به تیم ملی کرکت افغانستان اشاره کرده و از کمک های آسترالیا با این تیم نوشته است.

پیتر اندرسن یکی از مربیان تیم ملی کرکت افغانستان که شهروند آسترالیاست به فاکس سپورتس گفته است، افغان ها 30 سال جنگ را تجربه کرده اند و هر عضو تیم ملی کرکت قصهء جالبی از خود دارد.

به گفتهء پیتر اندرسن، اعضای تیم ملی کرکت افغانستان در جای تمرین می کنند که در فضایش طیاره ها و هلیکوپتر های جنگی طنین می اندازند.

فاکس سپورتس به نقل ازین مربی تیم کرکت افغانستان همچنان نوشته که گفته است، بازیکنان تیم ملی از هراس جنگ هم به دور نیستند چون کابل یک شهر خطرناک است.

خبرنگار فاکس سپورتس از پیتر اندرسن پرسیده که اهمیت جام جهانی کرکت که در ماه فبروری آغاز می شود برای افغانها چیست؟

اندرسن در پاسخ گفته است، اگر از دید جوانان افغان به آن نگاه کنیم شاید اشتراک افغانستان در جام جهانی بزرگ ترین و مهم ترین پیشرفت باشد.

پیتر اندرسن از توانایی های نجیب یکی از بازیکنان تیم کرکت افغانستان یاد آوری کرده او را برای دیگر تیم های رقیب در جام جهانی یک بازیکن خطر ناک دانسته است.

نجیب در یکی از آخرین بازی هایش در برابر آیرلند توانست در 50 بال برای افغانستان هشتاد رنز بگیرد که این نشانهء از توانایی بالای یک کرکت باز است.

XS
SM
MD
LG