لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۴

"ملا عمر صلاحیت گفتگو های صلح را به ملا منصور سپرده است"


اکثر روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر به تلاش های صلح و فعالیت گروه های مسلح غیر مسوول در برخی از ولایات افغانستان تمرکز کرده و مطالبی را به نشر رسانیده اند.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت در مطلبی با خط دُرشت نوشته که ملا محمد عمر صلاحیت گفتگو های صلح را به ملا منصور سپرده است.

روزنامه به نقل از ان بی سی نیوز نوشته که در گفتگو های صلح با حکومت افغانستان ملا محمد عمر نیز شامل بوده، اما تمامی صلاحیت را به دوست سابق اش ملا منصور داده است.

به باور روزنامه، برخی از قوماندان های طالبان که نخواسته اند نام شان فاش شود به ان بی سی گفته اند که پس از سال ها جنگ حالاعلاقه مند صلح شده اند.

ویسا

روزنامه ویسا نیز نوشته که فکتور های مهم و اساسی صلح در افغانستان راحیل شریف لوی درستیز قوای مسلح پاکستان و ایالات متحده امریکا است.

ویسا به نقل از رسانه های غربی نوشته است، در صورتی که گفتگو های صلح آغاز شود، شماری از طالبان که با صلح مخالف اند با گروه دولت اسلامی خواهند پیوست.

روزنامه به نقل از شماری از کارشناسان افغان هم نوشته که مذاکرات صلح را در دفتر قطر، طالبان به پیش می برند و در برخی از موارد از ملا منصور مشوره خواهند گرفت.

هیواد

روزنامه هیواد در باره صلح مطلبی را به نشر رسانیده و گفته است که در پروسه صلح باید به نقش چین به دیده قدر نگریسته شود.

روزنامه نوشته، سفیر چین در کابل به وزیر خارجه افغانستان اطمینان داده که کشورش در گفتگو های صلح همکاری همه جانبه خواهد کرد.

محور

روزنامه محور در یک مطلب متفاوت نوشته که افراد مسلح غیر مسوول در ولایت غور قدرتمند تر از حکومت استند.

در مطلب آمده است که هم اکنون هشت گروپ بزرگ از افراد مسلح غیر مسوول در ولایت غور فعالیت دارند که هر یک از این گروه ها تا صد عضو دارند.

روزنامه به نقل از وکلای غور در ولسی جرگه نوشته که مسوولان امنیتی هم بخاطر برخی ملحوظات با این گروه های مسلح غیر مسوول مبارزه نمی کنند و همین ها، به ناامنی ها دامن می زنند.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG