لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۳

عاملین قتل فرخنده باید بزودی مجازات شوند


جریان تمثیل چگونگی قتل فرخنده
جریان تمثیل چگونگی قتل فرخنده

برخی از اعضای جامعه مدنی افغانستان در چهلمین روز مرگ فرخنده، چگونگی قتل وی را تمثیل کرده و از حکومت خواستند تا هر چه زودتر عاملین این رویداد را مجازات کند.

برخی از اعضای جامعه مدنی افغانستان در چهلمین روز مرگ فرخنده با اجرای یک نمایش، چگونگی قتل وی را تمثیل و خواستار مجازات عاملین این رویداد شدند.

اعضای این نهاد که تعداد شان به صد ها تن می رسید در مقابل مسجد شاه دو شمشیره تجمع کرده و خانمی ملبس با حجاب سیاه را روی ستیج قرار داده و طور تمثیل نمودند که از سوی یک جادو گر محکوم به سوزاندن نسخه قرآن کریم می شود.

این خانم در جریان تمثیل فریاد می زد که من خود حافظ قرآن هستم و قرآن را نه سوختانده ام، اما شخصی که نقش جادو گر را تمثیل می کرد، با سر و صدا مردم را جمع می کند و مردم هم به جای اینکه تشخیص دهند که گفته های جادو گر درست است یا نه، خانم را با سنگ و چوب لت و کوب نموده و سپس به آتش می کشند.

اعضای جامعه مدنی این عمل را وحشیانه و به دور از انسانیت خواندند.

در جمع افرادیکه برای تجلیل از چهلمین روز قتل فرخنده در کابل گردهم آمده بودند فرهاد دریا هنرمند مشهور کشور نیز حضور داشت.

آقای دریا قتل فرخنده را یک عمل ناروا و درد ناک خوانده و از حکومت خواست تا هرگز مردم مظلوم افغانستان را فراموش نکند:

"من به عنوان یک شهروند به رهبران سیاسی افغانستان خطاب می کنم که مردم را فراموش نکنند.

مردم که پایه های حکومت شان را می سازد.

زنده گی افغانستان طوری است که از یک افراط به افراط دیگر گرفتار می شویم.

جامعۀ مدنی و جامعه روحانی باید برای بیداری جامعه افغانستان برای محوه خشونت باید کار کنند."

فرخنده به تاریخ 28 ماه حوت سال 1393، در ساحه مسجد شاه دو شمشیره شهر کابل به اتهام سوختاندن نسخۀ از قرانکریم نخست از سوی مردان خشمگین بی رحمانه لت و کوب گردید و سپس جسدش به آتش کشیده شد.

پس از قتل فرخنده، در کابل و برخی ولایات مردم با راه اندازی تظاهرات قتل فرخنده را یک عمل ضد بشری عنوان نموده و از حکومت خواستند تا عاملین آن را مجازات کند.

وزارت داخله افغانستان پس از بررسی، فرخنده را بیگناه خواند و در پیوند به مسأله حدود 50 تن را بازداشت کرد.

قتل فرخنده اولین قضیه خشونت علیه زنان در افغانستان نبوده، بلکه قبل از این گزارش های زیادی از انواع مختلف خشونت ها علیه زنان از ولایات کشور به نشر رسیده است.

برخی از مردم عام کابل نیز روز دوشنبه قتل فرخنده را تقبیح کرده و از لوی څارنوالی افغانستان خواستند تا دوسیه های عاملین قتل فرخنده را هر چه زودتر به محکمه ذیصلاح بفرستد.

به دنبال انتقادات و اعتراضات جامعه مدنی و مردم، لوی څارنوالی افغانستان روز دوشنبه، دوسیه چهل و نه تن از متهمین قتل فرخنده را به محاکم ذیصلاح فرستاد.

عبدالبصیر عزیزی سخنگوی این اداره روز دوشنبه در کابل به خبرنگاران گفت:

"دوسیه فرخنده 49 نفر متهم داشت. از تمام شان تحقیقات صورت گرفته است. به هرکدام از متهمان برابر با قوانین افغانستان حق داشتن وکیل مدافع داده شده است و وکیلان مدافع آنان در جریان تحقیقات لوی څارنوالی حاضر بوده اند و امروز تابع دوران محکماتی شد که دوسیه عملاً در محکمه ولایت کابل انتقال داده شده و منتظر جلسه قضایی محکمه هستیم."

علمای دینی افغانستان همچنان قتل فرخنده را خلاف اصول اسلامی عنوان کرده و به بررسی دقیق این قضیه تأکید کرده اند.

برخی از این علما به رادیو آزادی گفته اند که افغانستان یک کشور اسلامی بوده و به اساس ارشادات دینی، هیچ کسی حق ندارد خودسرانه کسی را بدون حکم محکمه و اثبات جرم، مجازات کند.

کار شناسان می گویند، بخاطر این که مردم بالای قانون باورمند شوند، باید عاملین قتل فرخنده به طور علنی محاکمه شوند تا از تکرار رویداد های مشابه در کشور جلوگیری صورت گیرد.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG