لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۰

اجلاس "تحمل پذیری مذهبی" امروز هم در عربستان سعودی ادامه می یابد


ده ها تن از اعضای حقوق بشر، روز دوم و اخیر نشست شانرا در مورد آزادی بیان و آزادی مذهبی در عربستان سعودی برگزار میکنند.

انتظار میرود آنها روی تطبیق توافقنامهء گفتگو کنند که در سال 2011 میلادی تصویب شد اما تا هنوز در بسیار کشور ها عملی نشده است.

شماری از اعضای نهاد های حقوق بشری، نماینده گان سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا دومین روز نشست شانرا در شهر جده عربستان سعودی آغاز کردند.

تعداد شرکت کننده های این نشست که به تقریباً نود تن میرسد، روی موثریت قطعنامه 16/18 حقوق بشر سازمان ملل متحد گفتگو میکنند.

این قطعنامه همه را به تحمل پذیری مذهبی فرا میخواند و روی مبارزه با تبعیض و خشونت تاکید میکند.

نشست جده در واقع پنجمین بار است که روی همین موضوع بحث میکند. پیش از این چهار نشست مشابه برای تطبیق قطعنامه 16/18 حقوق بشر سازمان ملل در واشنگتن، لندن، ژنیف و دوحه برگزار شده بود.

ایاد امین مدنی رئیس سازمان عمومی اسلامی در مراسم گشایش نشست جده دیروز گفت: اهمیت این نشست در آن است که مساله تحمل پذیری مذهبی را در جامعه جهانی برجسته سازد و با کسانی که چنین تحمل پذیری ندارند، مبارزه شود.

مدنی افزود: این پدیده روبه افزایش بوده و نیاز است تا از تمامی راه های گسترش آن جلوگیری شود.

رئیس سازمان اسلامی همچنان افزود که بنیاد تبعیض و خشونت از راه مذهب تنها در یک منطقه محدود نمی ماند و به تمام جهان میرسد که باید با واکنش های به همراه شود.

به گفته وی، قتل و کشتار غیرمسلمانان توسط گروه شورشی دولت اسلامی و همچنان نشر کاریکاتور های منسوب به پیامبر بزرگ اسلام، کار های اند که فرهنگ تبعیض و خشونت را به میان می آورد.

رئیس سازمان اسلامی از تمامی شرکت کننده های نشست جده خواست تا برای تطبیق قطعنامه 16/18 سازمان ملل متحد، یک دست شوند.

ایاد مدنی افزود که سازمان اسلامی همواره به اصول بحث های آزاد حرمت گذاشته و کشور ها را به تحمل پذیری دعوت کرده است.

به گفته او، اسلام این را می خواهد که همه ادیان نظریه های انتقاد آمیز را بپذیرند اما به باور وی میان انتقاد و بحث موثر فرق وجود دارد و جزء مهم آزادی بیان است.

رئیس سازمان اسلامی همچنان می گوید که پیشرفت در عرصه آزادی بیان باعث می شود که تحمل در جامعه بیشتر شود اما اظهارات نادرست، عمل برعکس میداشته باشد.

XS
SM
MD
LG