لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۹

کراکر: ایران در عراق پالیسی نفاق بین سُنی و شیعه را به پیش می برد


راین کراکر
راین کراکر

راین کراکر که در افغانستان، پاکستان، عراق و برخی از کشورهای شرق میانه بحیث سفیر امریکا ایفای وظیفه می کرد، ابراز اطمینان نمود که ایران در عراق پالیسی نفاق بین سنی، شیعه و کرد را به پیش می برد:

" به نظرم می رسد که نیروهای قدس در عراق پالیسی را دنبال می کنند که هدف آن تفرقه و جدایی دایمی بین مناطق شیعه، سنی و کرد می باشد. "

راین کراکر سفیر سابق عراق در ادامه این مصاحبه با رادیو فردا بخش فارسی رادیو آزادی در اشاره به موافقتنامهء همه جانبه بین ایران و شش کشور مقتدر جهان روی برنامه اتمی تهران گفت، امریکا تنها یک موافقتنامه مناسب را امضاء خواهد کرد:

" ما یک موافقتنامه خوبی را امضاء خواهیم کرد. این واضح است که امریکا یک توافق را می پذیرد که به نظر ما خوب بوده و به نفع ما و همهء کشور های منطقه باشد. "

سفیر سابق امریکا در عراق اضافه کرد، موافقه بین ایران و شش کشور مقتدر جهان چنین فضای تازهء را می تواند ایجاد کند که درآن امکان انکشاف گفتگو و روابط دیپلوماتیک به گونهء تنظیم شود که در گذشته نظیر آن دیده نشده باشد.

گفتگو بین نماینده گان امریکا، فرانسه، چین، بریتانیا، روسیه و آلمان، و مذاکره کننده گان ایرانی روی برنامه هسته یی تهران همین اکنون در ویاینا پایتخت اطریش، ادامه دارد.

ضرب الاجل برای موافقتنامه نهایی که قرار بود، در سی ام ماه جون به امضاء برسد، اکنون برای یک هفتهء دیگر تمدید شد.

هفتم جولای آخرین مهلت برای موافقتنامه نهایی تعیین شده است.

راین کراکر سفیر سابق امریکا در عراق در اخیر در مورد اینکه چرا معلومات زیاد از جریان گفتگو ها در دست نیست، گفت:

" دلیل آن این است که مذاکرات در مرحلهء حساس رسیده است. "

XS
SM
MD
LG