لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۸

بارک اوباما از توافقنامهء اتمی با ایران دفاع کرد


رئیس جمهور امریکا در سخنرانی مفصل دیشب اش، از توافقنامهء هسته یی با ایران دفاع کرد.

بارک اوباما به انتقاد های هم پاسخ داد که در مورد توانایی نظامی ایران در منطقه پس از این معامله و تهدید احتمالی برای امریکا مطرح شده بود.

اوباما از کانگرس ایالات متحده نیز خواست تا توافقنامه هسته یی با ایران را تائید کند.

رئیس جمهور امریکا با قاطعیت از توافقنامه هسته یی با ایران دفاع کرده و نظریهء را رد می کند که شاید تهران به ساختن بمب هسته یی نزدیک شده باشد.

بارک اوباما گفته است:

"بدون یک توافق بین المللی، تحریم ها تاثیری نمی داشت تا این مساله را حل کند."

به باور اوباما، چانس وضع دوباره تحریم بر ایران هم کم بود، اما در نتیجهء توافق با آن کشور، تهدید های امنیتی در منطقه و جهان از ناحیهء ایران از میان برده شد.

رئیس جمهور امریکا استدلال می کند که معامله دیپلوماتیک تنها یک بدیل دارد و آن جنگ است. آقای اوباما در سخنرانی مفصل اش در قصر سفید به منتقدین این معامله با ایران هم پاسخ داد.

به گفته او، کسانیکه از امضای توافقنامه سه شنبه در ویانا، میان کشور های پنج جمع یک و ایران انتقاد داشته اند، کدام بدیل خوبی ارائه نکرده اند. اوباما از کانگرس امریکا خواست تا این توافقنامه را تصویب کند.

بارک اوباما گفت:

"امیدوارم که کانگرس همهء این توافق را براساس حقایق ارزیابی کند نه بر بنیاد سیاست و سلیقه. نه با توجه به اینکه من مخالف جمهوریخواهان استم و این را در کانگرس مطرح می کنم و همچنان نه براساس تبلیغات، بلکه بر این اساس که چی به نفع امریکاست؟"

شماری از اعضای کانگرس امریکا از این توافق انتقاد می کنند و می گویند، این معامله تنها برنامه هسته یی ایران را تا حدی متاثر ساخته است اما جمهوری اسلامی را بیشتر تقویت خواهد کرد تا در منطقه نقش مهم داشته باشد.

در توافقنامه ویانا، در باره حمایت ایران از تروریزم در شرق میانه و دستگیری شهروندان امریکا در آن کشور چیزی گفته نشده است.

شماری از مقام های امریکایی انتظار دارند که تهران شاید پس از این توافق، روی نقش اش در منطقه دوباره غور کند.

بارک اوباما در مورد انتظار های فراتر چیزی نگفت اما افزود، هیچ اقدام ایران از نظر امریکا به دور نخواهد ماند.

بارک اوباما گفت:

"چیزی را که ما اولویت قرار داده بودیم، در این معامله به دست آوردیم. ما تعهد می کنیم که ایران اسلحه هسته یی به دست نمی آورد. اما این را همیشه گفته ایم که اگر ایران اسلحه هسته یی هم به دست نیاورد، برای منافع و ارزش های ما در منطقه و آن سوی جهان، تهدید های را ایجاد کرده می تواند."

بارک اوباما در سخنرانی اش که بیش از یک ساعت ادامه یافت، تلاش کرد تا در مورد حل بحران توافقنامه هسته یی ایران، حمایت مردم امریکا و کانگرس آن کشور را به دست آورد.

برای مجلس نماینده گان امریکا، جهت بررسی این توافقنامه 60روز وقت داده شده است.

ایران در توافق ویانا که به روز چهاردهم جولای صورت گرفت، از محدود ساختن برنامه هسته یی اش خبر داد.

در بدل این کار، جامعهء بین المللی و شورای امنیت بخش بزرگ تحریم ها را بر آن کشور رفع خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG