لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۸

ایران هنوز برای سرمایه گذاری های خارجی مساعد نیست


به دنبال یک موافقتنامه بزرگ اتمی، شرکت های خارجی علاقمند اند تا از ظرفیت های ایران استفاده نمایند، اما متخصصان می گویند معاملات تجارتی و اقتصادی با ایران که از لحاظ اقتصادی مدت ها در انزوا قرار داشت، چالش برانگیز است.

موافقتنامهء اتمی بین تهران و کشورهای مقتدر جهان روز سه شنبه در ویانا اعلان شد که بر اساس آن تعزیرات بر ایران، در بدل اقدامات این کشور برای متوقف ساختن برنامه هسته یی تهران، کاهش می یابد و زمینه برای سرمایه گذاری شرکت های بزرگ بین المللی، باز می شود.

آلمان پس از امضای توافقنامه با ایران گفت که سیگمار گبیرییل معاون صدراعظم و وزیر امور اقتصاد این کشور با هیات کوچک مشتمل از نماینده گان صنایع و ساینس از روز یکشنبه به بعد، برای دیدار سه روزه به ایران سفر می کند.

وزارت اقتصاد آلمان گفت:

"آلمان در بخش از صنایع این کشور برای عادی ساختن و تقویت روابط اقتصادی با ایران، علاقهء زیاد دارد."

همچنان به دنبال امضاء این توافقنامه لوورانت فابیوس وزیر خارجهء فرانسه و فدریکا گویدی وزیر انکشاف اقتصادی ایتالیا در نظر دارند تا از ایران دیدن کنند.

اما با وجود همهمه ها و شایعات در مورد این موافقتنامهء تاریخی، تحلیل گران می گویند، ایران هنوز برای سرمایه گذاری شرکت های خارجی مساعد نیست.

فیراس ابی علی یک تحلیلگر در شرکت تحقیقاتی آی. ایج. اس مستقر در لندن می گوید:

"در حالیکه ایران از یک سیستم قانونی منسوخ شده، محدودیت در قوانین کارگری و فقدان تجربهء کافی در معاملات با سرمایه گذاران بین المللی رنج می برد، سیستم معاملات تجارتی و اقتصادی در این کشور را نمی توان درجریان یک شب تغییر داد."

از سوی دیگر، وصل ایران به شبکهء جهانی سویفت یا انتقال پول از طریق سیستم بانکی، یکی از اولویت های شرکت های بزرگ بین المللی در ایران به شمار می رود تا به این شرکت ها امکان انتقال پول را بطور مستقیم از ایران و به ایران مساعد سازد.

براساس گزارش خبر گزاری فرانس پرس یکی از عرصه های که ایجاب سرمایه گذاری فوری را می کند، سکتور نفت ایران است.

ایران که چهارمین کشور نفت خیز جهان به حساب می رود، تولیدات نفتی آن از سال 2012 میلادی به این سو، به کمتر از سه میلون بیرل در روز سقوط کرده است و صادارت مواد نفتی این کشور از دو نیم ملیون بیلر در یک روز در سال 2011 میلادی به یک ملیون و سه صد هزار بیلر در یک روز، یعنی نزدیک به نصف کاهش یافته است.

ایران همچنان بزرگترین ذخایر گاز را در اختیار دارد و در سال گذشته چهارمین تولید کنندهء گاز به شمار می رفت.

اما توربجورن سولداویت یک تحلیلگر موسسهء تحقیقاتی ویریسک میلی کرفت می گوید، هر چند معاملات با یک طیف گستردهء به شرکت های خارجی در ایران پیشکش خواهد شد، اما فضای کار و فعالیت دراین کشور بعد از وضع تعزیرات، هنوز چالش برانگیر باقی مانده اند.

او می گوید، در حالیکه ایران برای بهبود شرایط مالی ارایه شده به شرکت های نفت و گاز متعهد است، اما بیروکراسی در سیستم پترولیم این کشور تا هنوز باقی است.

XS
SM
MD
LG