لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۶

پیوستن با جهان باعث تغییرات در داخل و خارج از ایران خواهد شد


برای نخستین بار بعد از حدود سه دهه، ایران کشوری که حدود 80 ملیون نفوس دارد و دارای ذخایر بزرگ نفت و گاز است با امضای توافقنامه روی برنامهء هستویش راه را برای پیوستن با جامعهء جهانی هموار ساخت.

به نوشتهء آژانس خبری رویترز، پیوستن ایران با جامعهء جهانی باعث تغییرات ژرف هم در داخل و هم در خارج از این کشور خواهد شد.

محمد رضا بهرامی سفیر ایران در کابل در یک مصاحبه با شبکهء تلویزیونی (CCTV) چین با اشاره به توافقنامهء اخیر و تاثیرات بر طرف شدن تحریم ها وضع شده بر ایران در مناسبات این کشور با افغانستان، گفته است:

"صاحبان سرمایه به صورت مستقیم از جمهوری اسلامی ایران باشد، یا اینکه بصورت مشترک بین افغانی و ایرانی باشد. بنابرین فکر می کنیم که در بخش اقتصاد ما در سه حوزه امیدوار هستیم که بر طرف شدن این تحریم ها بتواند تاثیر مثبت بگذارد. در کنار آن لازم است تا اشاره کنیم که در حوزهء سیاست و امنیت هم."

آژانس خبری رویترز می نویسد، اما در نتیجهء امضای توافقنامه بین ایران و قدرت های بزرگ جهان، تندروان داخل ایران، عربستان سعودی و اسراییل با هم یک نقطهء مشترک یافته همهء آنها واضح ساخته اند که این توافقنامه یک مفکورهء بد بوده است. همهء این بازیگران، توافقنامه اخیر را یکتهدید مستقیم به قدرت و نفوذ شان می دانند.

آژانس خبری رویترز از قول سعید لیلاز (Saeed Leylaz) یک اقتصاد دادن شناخته شدهء مستقر در تهران و سابق مشاور محمد خاتمی رییس جمهور اسبق ایران می نویسد که گفته است:

"جغرافیای سیاسی شرق میانه در حالت تغییر است و نقش ایران در آن افزایش می یابد."

بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسراییل توافقنامه با ایران را یک "اشتباه تاریخی" خوانده است.

شهزادهء بندربن سلطان (Bandar bin Sultan) که حدود 20 سال سفیر عربستان سعودی در امریکا بود، نوشته است، این توافقنامهء باعث خشم ویرانگر در شرق میانه خواهد شد.

توافقنامه با ایران باعث انتقاداتی در داخل امریکا هم شده است. سناتور جمهوریخوا تام کاتن (Tom Cotton) روز یکشنبه در مصاحبه با شبکهء تلویزیونی (NBC) امریکا گفت:

"ایران یک کشور تمویل کنندهء تروریزم، ضد امریکایی و رژیم غیر قانونیست. دست آنها با خون صدها عسکر و مرین امریکایی آلوده است. ما باید همچو رژیم را تقویت نکنیم که یک قدرت موفق منطقوی باشد. ما باید به همهء شیوه ها با آن مقابله کنیم."

این درحالیست که آیت الله علی خامنه ای رهبر مذهبی ایران در سخنرانیش به مناسب ختم ماه رمضان گفته است که توافقنامهء اتمی، پالیسی حمایت ایران را از متحدانش در سوریه، عراق، بحرین، یمن، لبنان و دربین فلسطینی ها تغییر نخواهد داد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:50 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG