لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۹

تروریست یا آرام و مهربان؟ قوماندان سپاه قدس ایران واقعاً کیست؟


قاسم سلیمانی قوماندان سپاه قدس ایران
قاسم سلیمانی قوماندان سپاه قدس ایران

قاسم سلیمانی قوماندان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تحت تعقیب بین المللی قرار دارد.

قاسم سلیمانی قوماندان سپاه قدس ایران از سال ها به اینسو به حمایت از تروریزم، اجرای عملیات های مخفی، قاچاق اسلحه و سایر تلاش های مرتبط دانسته می شود که به خاطر توسعهء نفوذ ایران در خارج از این کشور صورت می گیرد. وی از سال 2007 میلادی به اینسو رسماً توسط ایالات متحدهء امریکا حامی تروریزم دانسته می شود.

به خاطر نقش قاسم سلیمانی در تلاش سوء قصد بالای سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، در سال 2012 میلادی وزارت خزایین امریکا تحریم های بر وی وضع کرد.

اما سهراب سلیمانی برادر جوان قوماندان سپاه قدس ایران به تاریخ 23 اگست در یک مصاحبهء با آژانس خبری فارس ایران که با سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی روابطنزدیک دارد، با ارایهء یک تصویر متفاوت، برادرش قاسم سلیمانی قوماندان سپاه قدس را یک شخص حساس و مهربان خوانده است.

سهراب سلیمانی می گوید:

"کسانی که اورا خوب نمی شناسند، نمی توانند باور کنند که شخصیت او چگونه است. حاج سلیمانی در خانوادهء ما متولد شد، اما متعلق به ما نیست، وی متعلق به کشور ما و شیعه هاست."

مصاحبه با سهراب سلیمانی برادر جوان قاسم سلیمانی قوماندان سپاه قدس ایران در شرایط بحرانی نشر می شود که ایران به خاطر نقش و نفوذش در منطقه با انتقادات مواجه است.

براساس توافقنامهء که در ماه گذشته با ایران صورت گرفت، برنامهء اتمی تهران محدود خواهد شد و رفع تحریم های بین المللی اقتصاد ضعیف این کشور را بروی سرمایه گزاری ها وبازار های بین المللی باز خواهد کرد.

این در حالیست که در جنگ پرهرج و مرج سوریه، ایران متحد نزدیک رژیم سوریه بوده و جنگ نیابتی در یمن بین نیروهای شیعهء حوثی طرفدار ایران و قدرت های سنی منطقوی مانند عربستان سعودی که رقیب دیرینهء ایران است، ادامه دارد.

سازمان ملل متحد به خاطر نقش قاسم سلیمانی قوماندان سپاه قدس ایران در برنامه های اتمی و راکتی این کشور، محدودیت مسافرت را بر وی وضع کرده است که بر اساس توافقنامهء اخیر با ایران این محدودیت رفع خواهد شد، اما قاسم سلیمانی در لست سیاه ایالات متحده امریکا باقی می ماند.

در آغاز ماه جاری واشنگتن در مورد گزارش های مبنی بر مسافرت قاسم سلیمانی در اواخر ماه جولای سال جاری میلادی به مسکو ابراز نگرانی کرد، اما روسیه این گزارش ها را رد کرد.

با آنکه قاسم سلیمانی به حمایت از تروریزم، اجرای عملیات های مخفی و قاچاق اسلحه مرتبط دانسته می شود، اما برادرش سهراب سلیمانی در مصاحبه با آژانس خبری فارس ایران، از محبت قاسم سلیمانی به اطفال کشته شده گان در جنگ ایران با عراق صحبت کرده، گفته است:
"او اطفال شهدا را آنچنان دوست دارد که گاهی این عشق باعث حسادت اطفال خودش می شود."

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:13 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG