لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۴

یک طیارهء روسی توسط طیارات ترکی سقوط داده شد


یک طیارهء جنگی روسی امروز توسط طیاره های ترکی در سوریه سقوط داده شد. سخنگوی ریاست جمهوری روسیه این حادثه را خیلی جدی خوانده است.

ترکیه می گوید جت های جنگی اش یک طیاره جنگی روسی را در نزدیکی سرحد با سوریه بعد از آن سقوط دادند که به این طیاره هشدار داده شد از حریم فضایی ترکیه تخطی کرده است، ولی روسیه می گوید این طیاره از حریم هوایی سوریه بیرون نشده بود.

خطر آن می رود که این حادثه تنش های بین المللی را روی معضلهء سوریه بیشتر سازد، زیرا روسیه حامی کلیدی رژیم بشار اسد است و ترکیه که عضو ناتو می باشد، از منتقدین سرسخت رژیم اسد است.

ریاست جمهوری ترکیه گفته است:
"یک طیاره سو 24 روسی براساس مقررات و به دلیل اینکه با وجود هشدارها از حریم هوایی ترکیه تخطی کرد، سقوط داده شد."

مقامات اردوی ترکیه گفته اند، دو جت اف 16 ترکیه قبل از آنکه طیاره را هدف قرار دهند، 10 بار به آن هشدار دادند. روسیه تایید کرده است که طیاره سو 24 اش در خاک سوریه سقوط کرده است و وزارت دفاع روسیه قبلاً گفته بود، این طیاره احتمالاً از زمین هدف قرار گرفته است. این وزارت همچنان ابراز داشت که طیارهء روسی در تمام جریان پرواز در داخل حریم هوایی سوریه بود و می تواند این را ثابت بسازد.

دیمتری پسکوف سخنگوی رییس جمهور پوتین این رویداد را یک حادثه خیلی جدی خوانده، ولی گفت، بدون معلومات اضافی چیزی بیشتر در این مورد گفته نمی تواند. پسکوف افزود:

"ما با اطمینان می دانیم که این طیاره در داخل حریم هوایی سوریه و در قلمرو آن کشور بود."

وزارت دفاع روسیه گفته است، دو پیلوت این طیاره کتاپوت کرده اند، ولی سرنوشت آنها معلوم نیست.

رسانه های ترکیه گزارش داده اند که یکی از این پیلوت ها از سوی یکی گروه های از ملیشه که علیهء حکومت اسد میجنگد گرفتار شده است.

در یک ویدیوی که به آژانس خبری رویترز فرستاده شده است، این پیلوت روسی دیده می شود که شدیداء زخمی است و تکان نمی خورد و یکی ازین ملیشه ها می گوید پیلوت درگذشته است.

در تصاویری که در تلویزیون دولتی اناتولیای ترکیه به نشر رسید دود تیره در عقب کوها در فاصلهء چند کیلومتری سرحد ترکیه با سوریه دیده می شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:13 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG