لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۹

روسیه، اجلاس اخیر شورای امنیت را مایوس کننده خواند


ویتالی چورکین (Vitaly Churkin) سفیر روسیه در سازمان ملل متحد
ویتالی چورکین (Vitaly Churkin) سفیر روسیه در سازمان ملل متحد

ویتالی چورکین (Vitaly Churkin) سفیر روسیه در سازمان ملل متحد روز سه شنبه بعد از جلسهء شورای امنیت این سازمان، اعزام نیروهای نظامی ترکیه را به شمال عراق نکوهش کرده، آن را یک عمل بی باکانه خواند.

ویتالی چورکین گفته است:
"خیلی مهم بود توجهء سازمان ملل متحد به این مسئله خواسته شود، ما مطمین هستیم که ترکیه بطور بی باکانه و غیر قابل توضیح با اعزام نیروهای اضافی و بدون اجازهء حکومت عراق عمل کرده است."

به گفتهء ویتالی چورکین به نظر می رسد که این عملکرد غیر قابل پیش بینی ترکیه متحدانش و ایالات متحدهء امریکا را نیز گیج ساخته است.

روسیه خواستار اجلاس روزسه شنبهء شورای امنیت سازمان ملل متحد به خاطر تحرکات نظامی اخیر ترکیه در سوریه و عراق شده بود، اما شورای امنیت از گرفتن موقف در این منازعه خودداری کرد.

حیدرالعبادی صدراعظم عراق روز سه شنبه در یک اعلامیهء تلویزیونی در بغداد با ابراز اینکه می خواهد روابط نیک با همسایه های عراق داشته باشد، گفت:

"براساس تصمیم صدارت عراق که پلان دارد با کشورهای همسایه به شمول ترکیه روابط نیک داشته باشد، از ترکیه خواسته می شود که همهء نیروهایش را از خاک عراق و با احترام به قلمرو عراق بیرون کند. این خواست عادلانهء عراق است، ما می خواهیم روابط برادرانه و حسن همجواری بین ما و ترکیه استوار باشد. ما از ترکیه می خواهیم این روابط را احترام کند و نیروهایش را از قلمرو عراق بیرون کند. این نیروهای مجهز با تجهیزات نظامی، بدون اطلاع و یا اجازهء حکومت عراق، طوریکه ما را متعجب ساخت به خاک عراق داخل شده اند. این خاک ماست، بنابرین خواست های ما عادلانه است."

ویتالی چورکین (Vitaly Churkin) سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفته است که از نتایج اجلاس شورای امنیت این سازمان مایوس شده است. روسیه خواستار آن شده بود که با تصویب یک قطعنامه بر ضرورت احترام به قوانین بین المللی و استقلال کشورها تاکید شده و اتحاد را بر ضد شورشیان گروهء دولت اسلامی یا داعش تقاضا کرده بود.

با آنکه حکومت عراق از اعزام نیروهای ترکیه به حومهء شهر موصل شکایت کرده است، اما می گوید که خواستار مداخلهء روسیه در این زمینه نشده است.

محمد علی الحکیم سفیر عراق در سازمان ملل متحد گفته است که این مساله را بطور دوجانبه بین بغداد و انقره حل خواهند کرد.

جان کربی (John Kirby) سخنگوی وزارت خارجهء امریکا نیز از گفتگوها بین عراق و ترکیهاستقبال کرده، آن را بهترین راهء پیشرفت در زمینه حل مسئلهء نیروها خوانده است.

مقامات ترکیه می گویند، نیروهای اضافی این کشور به مثابهء بخش از ماموریت آموزش نیروهای پیشمرگهء کرد بر ضد شورشیان گروهء دولت اسلامی به عراق اعزام شده اند و به نظر می رسد که سامانتا پاور(Samantha Power) سفیر امریکا در سازمان ملل متحد از موقف ترکیه حمایت کرده است.

XS
SM
MD
LG