لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۷

امام علی رحمان در تلاش داخل شدن به سیاست های شرق میانه


امام علی رحمان رییس جمهور تاجکستان در جریان ادای مراسم حج
امام علی رحمان رییس جمهور تاجکستان در جریان ادای مراسم حج

دیدار اخیر امام علی رحمان رییس جمهور تاجکستان از تاریخ دوم تا چهارم جنوری سال جاری میلادی از عربستان سعودی در شرایطی صورت گرفت که هردو کشور درگیر تنش های تازه با ایران اند.

اما در گزارش های که در مورد بخش رسمی مسافرت رییس جمهور تاجکستان نشر شده است، در مورد ملاقات رسمی وی با شاه سلمان پادشاه عربستان سعودی، امضای چند توافقنامهء دوجانبه و گفتگو در مورد مسایل مربوط به مبارزه با تروریزم، قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته صحبت می شود و واژهء ایران در این گزارش ها وجود ندارد.

روابط تاجکستان با ایران به خاطر آنکه تهران به تاجکستان به مثابهء دروازه ورودی سیاست های ایران به آسیای میانه می نگرد، برای سالیان متمادی خوب بود، اما در اوخر ماه دسامبر سال گذشته میلادی ایران از محی الدین کبیری (Muhiddin Kabiri) رهبر حزب نهضت اسلامی تاجکستان که فعالیت آن در تاجکستان ممنوع است، دعوت کرد تا در کنفرانس اتحاد اسلامی در تهران اشترک کند.

محی الدین کبیری ماه قبل از آنکه حکومت فعالیت حزب نهضت اسلامی تاجکستان را منع کند، از این کشور فرار کرده بود. مقامات تاجکستان رهبران حزب نهضت اسلامی را به تلاش به خاطر سرنگون ساختن حکومت این کشور متهم می کند.

در جریان کنفرانس اتحاد اسلامی در تهران محی الدین کبیری در کنار رییس شورای اسلامی تاجکستان نشسته بود که حکومت تاجکستان از آن حمایت می کند.

آیت الله علی خامنه ای رهبر مذهبی ایران نیز در حاشیهء کنفرانس اتحاد اسلامی با محی الدین کبیری (Muhiddin Kabiri) رهبر حزب نهضت اسلامی تاجکستان ملاقات کرد.

سید مکرم عبدالقادرزاده (Sayidmukarram Abdulkodirzoda) مفتی اعظم تاجکستان در جریان خطبهء نماز جمعه به تاریخ اول جنوری با ابراز اینکه ایران به ملت تاجکستان بی احترامی کرده است، اظهار داشت:

"ایران همواره ادعای دوستی با تاجکستان را می کرد، اما در کنفرانس اتحاد اسلامی ما دیدیم که ایران بطور آشکار به ملت و دولت تاجکستان بی احترامی کرد."

تنش ها در روابط بین عربستان سعودی و ایران نیز در این اواخر افزایش یافته است و به قطع روابط بین این دو کشور انجامید و تعدادی از کشور های عرب نیز با پیروی از عربستان روابط شان را با ایران قطع نموده و یا هم محدود ساختند.

به نوشتهء مرکز خبری رادیو آزادی، برای عربستان سعودی سفر اخیر امام علی رحمان به این کشور یک فرصت برای تعدیل روابط تاجکستان با ایران بود.

برای تاجکستان سفر امام علی رحمان به عربستان که زیارت حج را نیز با خود داشت، یک هوشدار به موقع برای تهران بود که تاجکستان دوستان دیگر هم در جهان اسلام و دنیای عرب دارد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:49 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG