لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

تحقیقات: حکومت رئیس جمهور پوتین عقب قتل "لیتویننکو" قرار دارد


تحقیقات انجام شده از سوی بریتانیا نشان میدهد که حکومت رئیس جمهور پوتین عقب قتل الکساندر لیتویننکو قرار دارد که در سال ۲۰۰۶ با دادن زهر درگذشت. لیتویننکو جاسوس اسبق استخبارات روسیه بود و گفته میشود رئیس جمهور یوتین احتمالاً فرمان کشته شدن ویرا داده است.

بر اساس نتایج این تحقیقات که امروز منتشر شد، امکان زیاد وجود دارد که این قتل توسط دیمیتری کووتون و اندری لوگووی دو تبعه روسی به دستور ادارهء خدمات امنیت فدرال روسیه صورت گرفته باشد.

مدتی کوتاه بعد از آنکه نتایج تحقیقات بریتانیا امروز اعلان شد، تریسیا می وزیر داخله بریتانیا، اعلان منجمد شدن سرمایهء کووتون و لوگووی را کرده گفت، بریتانیا به شرکای ناتو و اتحادیه اروپا اش نوشته است که پالیسی مشترکی را برای جلوگیری از چنین کشتارها در آینده اتخاذ کنند.

خانم می افزود، قرار است سفیر روسیه در بریتانیا احضار شده و شکایت لندن در مورد عدم همکاری مسکو در جریان تحقیقات به وی ابراز شود. او گفت: " نتایج تحقیقات عمیقاً ناراحت کننده است و این قتل تخطی جدی از قوانین بین المللی و رویهء مدنی بوده است. "

وزارت خارجهء روسیه این تحقیقات بریتانیا را مبهم و غیر شفاف و حاوی از انگیزه سیاسی خوانده است. این وزارت می افزاید، مسکو بعد از خواندن این تحقیقات ۳۰۰ صفحه یی عکس العمل کاملترش را ارایه خواهد کرد.

مارینا لیتویننکو بیوه الکساندر لیتوننکو به خبرنگاران گفته است، از نتایج گزارش راحت شده و تسلیت یافته است.

مارینا میگوید، با این خبر که پوتین دستور قتل شوهرش را داده است، خرسند است که بیانات شوهرش در بستر مرگ حقیقت ثابت شد: " من خیلی راحت شده ام که الفاظی را که شوهرم در بستر مرگ ابراز داشت و پوتین را عقب حالت خود خواند در یک محکمهء به سطح اعلی، مستقل و عادلانهء انگلیس درست ثبات شد. "

همسر لیتویننکو از بریتانیا خواست تحریمات هدفمند اقتصادی و منع سفرهارا بر افراد نام برده به شمول رئیس جمهور پوتین وارد کند.

رسانه های روسی از قول دیمیتری لوگووی بادیگارد اسبق کی جی بی که در حال حاضر عضو پارلمان روسیه است گزارش داده اند که اتهامات وارده برخودش را احساساتی و بی منطق خوانده است.

در گزارش انجام شده از سوی بریتانیا نام نیکولای پتروشیف یک متحد نزدیک پوتین هم گرفته شده است که بین سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ رئیس اداره خدمات امنیت فدرال روسیه بود و گفته میشود احتمالاً برای قتل لیتویننکو چراغ سبز داده است. وی در حال حاضر رئیس شورای امنیت پوتین است.

XS
SM
MD
LG