لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۳

رفیقی: پاکستان باید موقفش را در مورد مذاکرات صلح روشن سازد


پس از به تأخیر افتادن گفتگوهای رو در رو صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان، حکومت افغانستان در تلاش است تا این گفتگوها هر چه زودتر انجام شود.

حکومت افغانستان توانست تا برای گفتگوهای رو در رو با طالبان زمینه سازی کند و تاریخ و موقعیت گفتگوهای رو در رو با طالبان مری پاکستان تعیین گردید، اما اعلام خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر طالبان این گفتگوها را به چالش کشید و هیچ نشستی بین طالبان و حکومت افغانستان صورت نگرفت.

حالا رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح افغانستان می‎گوید که باید پاکستان موقف اش را واضح سازد که آیا می‎خواهد مذاکرات صلح از سر گرفته شود یا نه.

محمد ایوب رفیقی به روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر پاکستان آماده مذاکرات صلح نشود آنها برخی راه های دیگر را نیز مد نظر دارند.

وی گفت:

"چرا آنها آماده‎گی خود را نشان ندهند چون سرتاج عزیز واضح گفت که با طالبان مناسبات داریم و بر آن گروه کنترول نیز داریم وقتی تأثیر گذار استند پس طالبان را باید به مذاکرات حاضر سازند این کار را که نکردند به این معنی‎است که نزد آنها بعضی ملحوظات است که نمی‎خواهند این کار را بکنند و ما باید بدانیم که این کار را می‎کنند و یا خیر. اگر آنها آماده نمی‎شوند، بعد ما راه دیگر در سراغ داریم که از آن طریق پیش برویم."

آقای رفیقی همچنان مذاکره با هیئت حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار را مهم خوانده گفت که در هفته آینده بار دیگر با این هیئت نشست خواهند داشت.

رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح گفت که هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی هنوز هم در کابل است و هر دو طرف آماده‎گی های خود را دارند.

محمد ایوب رفیقی افزود که آنها فقط منتظر نظریات رهبران در داخل و بیرون از حکومت استند که ملحوظات آنها را نیز با خود داشته باشند.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی

اخیراً گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی برای گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان ابراز آمادهگی کرده و پنجشنبه هفته گذشته هیئت این حزب با شورای عالی صلح در کابل وارد گفتگو شد.

پیش از این یک مقام افغان که نخواست از وی نام برده شود به رادیو آزادی گفته است، در این مرحله حزب اسلامی میخواهد شریک حکومت شود و در مؤسسات مدنی و امنیتی به آن سهم داده شود.

به گفته وی، حکوت افغانستان به پیشنهادات و نظریات آنها گوش میدهد و عملی بودن خواستههای آنها را بررسی میکند، اما تصمیم نهایی در این مورد تا حال اتخاذ نشدهاست.

در این میان شماری از آگاهان امور سیاسی میگویند که در حکومت بخاطر آوردن صلح یک پالیسی واحد وجود ندارد و پاکستان از این موضوع استفاده تکتیکی میکند.

حاجی سید داوود تحلیلگر سیاسی
حاجی سید داوود تحلیلگر سیاسی

حاجی سید داوود یکی از این آگاهان در مورد گفت:

"اگر صلح قرار وعده پاکستان حکمفرما شود در روشنی صلح همه مسایل خوب میشود که بدبختانه حالا طالبان به دو دسته تقسیم شدهاند و برای پاکستان باز یک سند خوب بدست آمد که یک گروه گپ ما را قبول نمیکند و دیگر گروه شاید حاضر به مذاکره شوند فکر میکنم باز هم پاکستان با نیرنگ پیش میرود."

حاجی سید داوود گفت، پیشرفت مهمی که در پروسه صلح در این اواخر دیده میشود حاضر شدن حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به این روند است.

وی افزود که هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی هم یک سلسله تقاضا های برای حکومت افغانستان دارد و میخواهد که در سطوح مختلف حکومت شریک ساخته شود.

این در حالیست که تا کنون کابل و اسلام آباد شاهد چهار نشست چهارجانبه در مورد صلح بین نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا بوده‌است و هنوز هم گروه هماهنگی این گفتگوها تلاش دارد تا نتیجۀ مثبت از این نشست‌ها داشته باشد.

گزارش: فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG