لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۹

مشکل کم بودن تعداد داکتران نسایی و ولادی در افغانستان


با وجودیکه در چهارده سال گذشته زنان در افغانستان در بخش های مختلف پیشرفت های داشته اند اما اتحادیه داکتران نسایی و ولادی افغانستان می گویند که آنان در کشور با مشکلات زیادی روبرو هستند.

مسئولین این اتحادیه می گویند، شماری از شفاخانه های دولتی و غیر دولتی بخاطر جذب آنان توجه لازم را انجام نمی دهند و به همین دلیل به مریضان نسایی و ولادی بصورت درست رسیده‌گی نمی شود.

شفیقه برشنا بابک سرپرست این اتحادیه به رادیو آزادی در مورد مشکلات داکتران نسایی و ولادی چنین گفت:

" تعداد داکتران و قابله ها کم است اما تعداد مریضان زیاد است، این تعداد داکتر و قابله برای تمام افغانستان و مریضان کافی نیست که بگونه ستندرد خدمت کنند چالش و مشکلات ما همین است. "

در این نشست ده ها تن داکتران نسایی و ولادی از تمام ولایات اشتراک داشتند و هدف عمده آنان مطرح نمودن مشکلات شان بود که چگونه باید به زنده‌گی یک مادر و طفل توجه صورت گیرد.

در همین حال مسئولین وزارت صحت عامه افغانستان هم مشکلات این اتحادیه را بجا خوانده می گویند که هنوز هم داکتران نسایی و ولادی در افغانستان با مشکلات زیاد روبرو هستند که حکومت باید در این بخش توجه جدی نماید.

ناجیه طارق معین این وزارت می گوید که با وجود امکانات در افغانستان در هر دو ساعت یک زن در هنگام ولادت زنده‌گی خود را از دست می دهد:

" معلوماتی که در سال 2010 از سروی بدست آمده هنوز هم ما در هر صد هزار ولادت زنده 327 خانم را از دست می دهیم یعنی ما در فاصله هر دو ساعت یک زن را ناشی از اختلالات حاملگی که قابل وقایه است از دست می دهیم. "

قبل از این هم شماری زنان افغانستان بخاطر مشکلات مختلف صدای خود را بلند کرده بودند اما به مشکلات آنان توجه درست صورت نگرفته است.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG