لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۸

سرور: تلاش میکنم تا سطح مرگ و میر مادران تا سال 2020 کاهش یابد


ازدواج های قبل از وقت، رژیم نادرست غذایی، خونریزی در هنگام ولادت، فشار خون بلند، نداشتن معلومات کافی، نبود خدمات صحی لازم و ولادت در خانه ها از عواملی عمده مرگ و میر مادران در افغانستان خوانده می شود.

عبدالبصیر سرور معین وزارت صحت عامه افغانستان روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که به همکاری جامعه جهانی تلاش دارند تا سال 2020 میلادی سطح مرگ و میر مادران را بگونه بی سابقه کاهش بدهند:

"کاهش رقم مرگ و میر و مادران تا 250 تن در هر صد هزار ولادت زنده که فعلاً 327 است .

دوم کاهش رقم مرگ و میر نوزادان تا 25 تن در هر صد هزاز ولادت زنده.

سوم کاهش رقم مرگ و میر اطفال تا 65 رقم در هر صد هزار ولادت زنده"

آقای سرور می افزاید سعی می کنند تا مراکز جدید آموزشی را در سطح ولایات برای نرس قابله ها ایجاد کنند، معاش داکتران را در مناطق دور دست افزایش دهند و در مورد رعایت فاصله میان ولادت ها برنامه های بیشتر آگاهی عامه را عملی کنند.

هر چند احصائیه دقیق در مورد سطح مرگ و میر مادران در کشور در دست نیست، اما سروی که در سال 2010 انجام شده نشان می دهد که در هر دو ساعت یک زن در جریان زایمان می میرد.

در این حال یونیسف یا صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال می گوید: هم اکنون افغانستان در میان ده کشوری قرار دارد که سطح مرگ و میر مادران در آن بلند است.

از سوی هم اداره انکشاف بین المللی امریکا می گوید: با آنکه در مقایسه با سال های گذشته رقم مرگ و میر اطفال و مادران در افغانستان کاهش یافته اما حالا نیز این موضوع نگران کننده است.

کارلا فوسند نماینده این اداره در افغانستان گفت: با حکومت افغانستان کار می کنند تا سطح مرگ میر مادران در افغانستان کاهش یابد:

" ضرور است تا تغذیه بهتر را برای مادران و اطفال ترویج، دسترسی به خدمات با کیفیت قبل و بعد از زایمان را تأمین، آموزش های تنظیم خانواده را به تمام زنانیکه جهت محافظت صحت خود و اطفال خود خواهان پلان بارداری باشند فراهم نمائیم."

سروی سال 2010 میلادی که از سوی ادارۀ انکشاف بین المللی امریکا انجام شده نشان می دهد که در افغانستان تنها برای 16 درصد زنان باردار خدمات صحی مساعد است.

انتقاد های وجود دارد که مصرف صدها ملیون دالر کمک جامعه جهانی حالا نیز مردم افغانستان بخصوص زنان به خدمات صحی لازم دسترسی ندارند.

داکتران سفارش می کنند که وزارت صحت عامه باید خدمات صحی را در مناطق دور افتاده کشور فراهم ساخته و شمار کارمندان صحی و امبولانس ها را نیز افزایش دهد تا خدمات صحی بهتر صورت گرفته و مرگ و میر مادران در هنگام زایمان کاهش یابد.

حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG