لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

صدها مهاجر افغان در جرمنی خواهان برگشت به کشور اند


سفارت افغانستان در جرمنی می‌گوید، صدها افغان که در این کشور مهاجر شده‌اند از موجودیت شرایط دشوار که در آن به سر می‌برند، به سطوح آمده و برای برگشت به کشور، به سفارت افغانستان در جرمنی مراجعه نموده‌اند.

حمید صدیق سفیر افغانستان در جرمنی می‌گوید، حدود 1500 مهاجر افغان در جرمنی به سفارت افغانستان در برلین و قونسلگری‎های افغانستان در مونشن و بن مراجعه نموده و خواهان اسناد برگشت به کشور شده‌اند.

وی گفت:

"حدود 1500 نفر تا حال مراجعه کرده و آنها به شکل داوطلبانه و به خواست خودشان می‌خواهند به افغانستان مسافرت کنند."

سفیر افغانستان در جرمنی افزود، جانب افغان هیچ توافقی را در مورد اخراج مهاجرین افغان از جرمنی با حکومت این کشور امضا نکرده است و اگر کسی خواهان برگشت به افغانستان باشد، سفارت برای آنها اسناد و زمینۀ برگشت را فراهم می‌سازد.

سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان
سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان

از سوی دیگر سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان گفته است، تا حال حدود 900 افغان از کشورهای مختلف به افغانستان برگشته اند که 125 تن آنها از جرمنی آمده‌اند.

آقای بلخی تأکید کرد که تمام این افغان‌ها به شکل اختیاری برگشته اند و موضوع اخراج اجباری اصلاً مطرح نیست.

وی این آوازه ها را هم رد کرد که گویا حکومت افغانستان توافق مخفی را با حکومت جرمنی در مورد ارسال دوباره پناهنده‌گان افغان به کشور امضا کرده باشد و افزود، در مورد مهاجرینی که در سال 2015 و 2016 به کشورهای دیگر مهاجر شده‎اند، هیچ توافق مخفی یا آشکاری صورت نگرفته است ولی کار روی یک تفاهمنامه جریان دارد که بر اساس آن برخورد کشورهای میزبان با مهاجرین افغان روشن می‌گردد.

وی در رابطه با کشور جرمنی گفت:

"البته مذاکرات ما در رابطه با تفاهمنامه قرار است آغاز شود و تیم افغانستان روی این تفاهمنامه کار کرده و احتمال دارد روز پنجشنبه این تفاهمنامه را نهایی بسازیم و بعد به جانب جرمنی تحویل دهیم که بر مبنای آن در رابطه با مهاجرین رفتار خواهیم کرد."

وزیر مهاجرین افغانستان تاکید کرد که به هیچ وجه با اخراج اجباری مهاجرین افغان از هیچ کشور موافق نیستند.

بعد از آنکه به یک توافق میان ترکیه و اتحادیه اروپا در مورد نحوه برخورد با مهاجرین دست یافته شد، گزارش‌های منتشر شدند که گویا ترکیه از رفتن مهاجرین افغان به کشورهای اتحادیۀ اروپا جلوگیری می‌کند و هم تقاضای پناهنده‌گی آنها در خاک خود را نیز نمی‌پذیرد.

ولی وزیر مهاجرین افغانستان می‌گوید، اگر ترکیه جلو رفتن مهاجرین افغان به کشورهای دیگر را بگیرد این کار تخطی از کنوانسیون‎های بین المللی خواهد بود. او گفت، اقدام ترکیه مبنی بر ارسال مهاجرین به افغانستان را نیز نمی‌پذیرند.

در عین حال سفیر افغانستان در جرمنی می‌گوید، جرمنی در همکاری با سازمان بین المللی مهاجرت یا آی او ام با آنعده مهاجرینی افغان که خواهان برگشت به کشور شان اند، سلسله کمک‌های را انجام می‌دهد.

مسئولین افغانستان سازمان بین المللی مهاجرت می‌گویند، این سازمان از هر آن پروسۀ حمایت می‌کند که براساس آن افغان‌ها به شکل اختیاری از کشورهای اروپایی و ممالک دیگر به کشور خود بر می‌گردند.

XS
SM
MD
LG