لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۹

انعامی: سخنان اخیر رئیس جمهور در مورد پناهجویان مسئولانه نیست


عبدالرؤف انعامی منشی ولسی جرگه
عبدالرؤف انعامی منشی ولسی جرگه

پس از آنکه رئیس جمهور محمد اشرف غنی موضع گیری تند در برابرمهاجرین افغان نشان داد، هیئت اداری ولسی جرگه می‌گوید که بجای همچو موقف گیری‌ها باید در حل مشکلات پناهجویان افغان اقدام شود.

عبدالرؤف انعامی منشی ولسی جرگه به روز شنبه در صحبت به رادیو آزادی گفت که حکومت مجبور است تا به وضعیت اتباع اش در بیرون از کشور رسیدگی کرده و از حقوق آنان دفاع کند.

آقای انعامی تأکید می ورزد که اظهار نظر منفی از سوی رئیس جمهور در مورد مهاجرین افغان بالای روحیه مردم تأثیر منفی گذاشته و سبب ایجاد فاصله میان ملت و حکومت می‌شود.

عبدالرؤف انعامی منشی ولسی جرگه
عبدالرؤف انعامی منشی ولسی جرگه

وی افزود:

"اصل سخن اینست که مسئولیت و مکلفیت رئیس جمهور و در کل حکومت اینست که از حقوق اتباع اش در داخل و خارج دفاع کند، سخنان اخیر رئیس جمهور در مورد پناهجویان مسئولانه نیست."

این در حالیست که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به تازه گی در مصاحبه با سرویس جهانی بی بی سی در موضوع مهاجرین افغان موضع گیری تندی داشته و گفته است که دل اش برای آنان نمی سوزد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که به گفته مقامات افغان در سال 2015 میلادی حدود دو صد هزار افغان کشور را به قصد کشورهای اروپایی ترک کرده‌اند.

ناامنی، بیکاری، مشکلات اقتصادی و اعلام برخی کشورهای اروپایی برای پذیرش مهاجرین از عوامل اساسی مهاجرت صدها هزار افغان از راه‌های غیرقانونی به کشورهای اروپایی گفته شده‌است.

گفته می‌شود که در حال حاضر پنجاه و یک هزار مهاجر که شماری از افغان‌ها نیز شامل آنان می‌باشند برای باز شدن مرز در یونان بسر می‌برند و پیشبینی می‌شود که فرستادن دوباره آنها به ترکیه، از روز دوشنبه آغاز خواهد شد.

از سوی هم میان اتحادیه اروپا و ترکیه اخیراً توافق صورت گرفته تا ترکیه از ورود غیر قانونی پناهجویان به کشورهای اروپایی جلوگیری کند.

سازمان ملل متحد نیز به تازگی از باز گرداندن پناهجویان به ترکیه، هشدار جدی داده و گفته است که باید از مصئونیت پناهجویانی که به ترکیه بازگردانده می‌شوند، اطمینان حاصل شود.

در همین حال وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان می‌گوید که تلاش های حکومت برای حل مشکلات پناهجویان در مرز کشورهای اروپایی به شدت جریان دارد.

حفیظ میاخیل مشاور این وزارت به رادیو آزادی گفت که گفتگوهای که تا حال صورت گرفته نتایج خوبی در پی داشته است.

وی گفت:

"حکومت در هماهنگی با اتحادیه اروپا در تلاش مدیریت منظم مشکلات پناهجویان افغان است، اما در هر نوع محدودیت در مرزها خلاف کنوانسیون های بین‌المللی است."

هم اکنون هزاران مهاجر افغان در وضعیت دشواری بدون داشتن امید پذیرش در اروپا، در یونان به سر می‌برند.

اکثریت پناهجویان افغان در صحبت به رسانه ها گفته‌اند که نا امنی و بیکاری عامل عمده فرار شان از افغانستان بوده است.

در حالی رئیس جمهور غنی موضع گیری اش را در برابر پناهجویان افغان نشان می‌دهد که سیاسیون و باشندگان افغانستان همواره انتقاد کرده و گفته‌ اند که حکومت نتوانسته در طی دو سال شرایط کاری را برای جوانان فراهم کند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG