لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۸

از اخراج اجباری مهاجرین افغان از اروپا جلوگیری شده است


بعد از بوجود آمدن مشکلات بخاطر قبول نشدن مهاجرین افغان در کشور های اروپایی وزیر امور مهاجرین و عودت کننده گان می گوید بخاطر حل این مشکل با کشورهای اروپایی یک سلسله مذاکارتی را انجام داده است.

سید حسین عالمی بلخی بروز یکشنبه در نشست استجوابیه مشرانو جرگه گفت که در مذاکرات شان با کشور های اروپایی دست آورد های مهم داشته اند.

آقای بلخی می گوید که در نتیجه همین مذاکرات تاکنون از اخراج اجباری مهاجرین از کشور های اروپایی جلوگیری شده است:

" کشور های اروپایی می خواستند بدون قید و شرط تعدادی کثیری از افغان ها در حدود چهل درصد مهاجرین که تقریباً یک صد هزار نفر می شود بصورت اجباری اخراج نمایند، مذاکرات انجام شده در این رابطه دست آورد های داشته است که اتحادیه اروپا و کشور های اروپایی متقاعد شدند که با افغانستان وارد مذاکره شوند و در نتیجه تا اکنون از اخراج اجباری جلوگیری شده. "

آقای بلخی در حالیکه از کدام کشوری اروپایی نام نبرد اما گفت که بخاطر جلوگیری از اخراج اجباری مهاجرین افغان تا بحال بیش از 150 بار با نماینده های کشورهای اروپایی مذاکرات انجام داده است.

به اساس معلومات وزارت امور مهاجرین و عودت کننده گان سال گذشته به خاطر نا امنی و مشکلات اقتصادی تقریباً 250 هزار افغانان به کشور های اروپایی درخواست پناهنده گی داده اند.

سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کننده گان میگوید، از اخراج اجباری مهاجرین افغان از اروپا جلوگیری شده است
سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کننده گان میگوید، از اخراج اجباری مهاجرین افغان از اروپا جلوگیری شده است

اما کشور های اروپایی می گویند که شاید چهل درصد درخواست های پناهنده گی افغانان قبول نه شود.

در همین حال اعضای مشرانو جرگه در نشست عمومی روز یکشنبه حکومت را متهم کردند که ناکامی حکومت در مهیه سازی زمینه کار برای جوانان این مهاجرت ها افزایش یافته است:

" در حکومت افغانستان هماهنگی نیست، قاچاقبران از کجا رفت و آمد می کنند اگر در میان حکومت افغانستان هماهنگی باشد این بدبختی و مصیبت ختم می شود، من آرزو می کنم که مسئولین ما بالای یک پالیسی کار کنند که برای جوانان زمینه کار مساعد شود. "

با وجودیکه در نشست استجوابیه روز یکشنبه حکمت خلیل کرزی معاون سیاسی وزارت خارجه هم فراخوانده شده بود اما به خواست آقای کرزی این جلسه اعلان شد و در پشت درهای بسته ادامه یافت.

پس از فیصله شماری از سناتوران انتقاد کردند که مقامات افغان باید حرف های خود را در مقابل رسانه ها بیان می کردند.

سناتور جمعه الدین گیانوال به رسانه ها گفت جلسه در پشت در های بسته به این معنی است که مقامات به سوال های مردم جواب نمی دهند و اگر جلسه همین طور ادامه پیدا کند آنان حصه نخواهند گرفت.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG