لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۳

همدرد: قدرتمندان در شمال به هواداران خود سلاح توزیع می‎کنند


جمعه خان همدرد والی پیشین پکتیا و یکی از چهره های مطرح حزب اسلامی
جمعه خان همدرد والی پیشین پکتیا و یکی از چهره های مطرح حزب اسلامی

جمعه خان همدرد والی پیشین پکتیا و یکی از چهره‎های مطرح حزب اسلامی می‎گوید، زورمندان محلی و مسئولان دولتی در ولایات شمالی افغانستان جهت تقویت قدرت سیاسی و کسب امتیازات به هواداران شان سلاح توزیع می‎کنند.

آقای همدرد می‎گوید که از یک دهه به این‎سو حاکمیت دولتی در شمال به دست یک حزب مشخص بوده و سران این حزب در بلخ و سایر نقاط زون شمال مردم را تشویق به کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر می‎نمایند.

آقای همدرد که بیشتر حرف‎هایش متوجه حزب جمعیت اسلامی بود گفت که رهبران این حزب در شمال کشور زمین‎های دولتی را غصب کرده‎اند، به هوداران شان سلاح توزیع نموده‎اند و در تلاش حفظ قدرت و انحصاری بودن آن هستند.

وی گفت:

"در شمال کشور از فاریاب آغاز تا به بدخشان یک حزب حاکمیت دارد، قوماندان نیز از میان همین افراد است، والی نیز از میان همین‎ها است و همه چیز از اینها هستند، اردو، پولیس، امنیت همه وابسته به همین گروه هستند. سرحدی نظم عامه توزیع زمین و شهرک‎ها همه به همین این‎ها تعلق دارد."

آقای همدرد ادعا می‎کند که موجودیت طالبان جعلی در برخی نقاط شمال بخصوص ولایت بلخ قابل نگرانی است و به گفته او در اکثر موارد زورمندان و سران دولت در این ولایت دست به ایجاد طالبان ساخته‎گی زده‎اند.

به گفته وی که این قدرتمندان به بهانه مبارزه با طالبان در حال تقویت نظامی هواداران خود هستند:

"خود قدرتمندان محلی طالبان را ایجاد کرده‎اند، یکی هم طالبان حقیقی است، اینها با طالبان حقیقی جنگ می‎کنند و یا طالبان دست ساخته خودشان؟ "

همدرد می‎افزاید که حکومت محلی بلخ در شماری از ولسوالی‎ها مردم عام را تشویق به قاچاق و کشت مواد مخدر نموده‎است.

همدرد؛ اداره محلی بلخ مردم را تشویق نموده‎اند که کوکنار کشت کنید.
همدرد؛ اداره محلی بلخ مردم را تشویق نموده‎اند که کوکنار کشت کنید.

وی در رابطه می‎گوید:

"اداره محلی در بلخ مردم را تشویق و ترغیب نموده‎اند که شما بروید و کوکنار کشت کنید، من برای‎شان گفتم این کار را نکند و این یک توطئه جدید علیه شما است."

با این‎حال منیر فرهاد سخنگوی عطا محمد نور سرپرست بلخ با رد این ادعا ها می‎گوید که عملیات نظامی انجام یافته در بلخ جهت تأمین امنیت مناطق نا امن بوده و هیچ هدف مسلح سازی افراد وابسته به یک حزب مشخص در کار نیست.

فرهاد گفت:

"از روز که عملیات در ساحات نا امن بلخ مثل ولسوالی کشنده، زارع، چهار بولک و چمتال صورت گرفته‎است، عملیات جهت تأمین امنیت مناطق یاد شده بوده و وضع امنیتی بلخ به مراتب بهبود یافته‎است."

سخنگوی عطا محمد نور سرپرست بلخ و رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان ادعاهای آقای همدرد در پیوند به تشویق مردم به کشت کوکنار از سوی اداره محلی را غیر مسئولانه خطاب نمود.

فرهاد؛ وضع امنیتی بلخ به مراتب بهبود یافته‎است.
فرهاد؛ وضع امنیتی بلخ به مراتب بهبود یافته‎است.

وی افزود:

"ادعا های آقای همدرد را در رابطه به اینکه اداره محلی به مردم هدایت داده باشد که کوکنار کشت کنند به جدیت و قاطعیت رد می‌کنیم و یک ادعای بی‌بنیاد، بی‌اساس و غیر مسئولانه است. ما هم اکنون هم مصمم به از بین بردن کشت زار های کوکنار هستیم."

جمعه خان همدرد حاکمیت وضع ناگوار امنیتی شمال را ناشی از بی توجهی حکومت وحدت ملی دانسته و گفته‎است که توزیع سلاح‎ها به افراد غیر مسئول از سوی طرفداران یک حزب مشخص نه به خیر مردم عام است و نه هم به مفاد حکومت خواهد بود.

خواستیم در رابطه به ادعا های صورت گرفته نظر حکومت را نیز با خود داشته باشیم، اما سید ظفر هاشمی سخنگوی رئیس جمهور در پیوند به این موضوع از ابراز نظر خود داری کرد.

در حالی یکی از چهره‎های مطرح سیاسی شمال از توزیع سلاح‎های غیر قانونی به افراد غیر مسئول در این زون خبر می‎دهد که روز گذشته نیز قوماندان زون ۷۰۷ پامیر از بدتر شدن وضع امنیتی شمال در سال روان ابراز نگرانی کرد.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب‎زی

XS
SM
MD
LG